Hoe kan men instabiliteit van onderste wervels met uitstraling naar been best behandelen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
paulus811
7 jaar geleden
Heeft een arts gezegd dat het je onderste wervels zijn? Vaak is er pijn via het SI gewricht wat uitstraalt naar het been. Daarvoor kun je bekkenoefeningen doen, deze zijn ook goed voor lagen rugklachten. https://www.avogel.nl/Indicaties/Spieren-gewrichten-special/Si-gewricht-pijn.php
Cryofiel
7 jaar geleden
Is het inderdaad instabiliteit? Zo ja, zit die instabiliteit echt in de onderste wervels? Ik vraag dit omdat algemene termen als "instabiliteit" vaak worden misbruikt binnen de alternatieve wereld. Terwijl je, zeker bij uitstralings-klachten, geen risico wilt nemen, en dus beter bij de geneeskunde te rade kunt gaan.
Erna55
7 jaar geleden
Je bent 78 jaar. Het is logisch dat er dan slijtage optreedt. Ga naar de huisarts.

Het beste antwoord

Vermoedelijk heb je last van rugslijtage (artrose), met pijn uitstraling naar het been @Diano.

Hoewel mensen tussen de 25 en 55 jaar het vaakst last van hun (lage) rug hebben, komt slijtage vaker voor naarmate men ouder wordt. Het kan gaan om extra botgroei bij wervels en gewrichten, maar een smallere ruimte tussen de wervels kan ook de boosdoener zijn. Er zijn veel verschillenden soorten slijtage, dit wordt zichtbaar op röntgenfoto’s die van de rug gemaakt worden.
Een versleten rug geeft vaak klachten als stijfheid en pijn.

Rugslijtage (artrose)

Waar zit het?
Pijn in de rug, kan uitstralen naar de benen, daardoor wordt rugslijtage vaak verward met een hernia. Klachten kunnen plots opsteken. Bij (over)belasting kunnen de klachten toenemen. Door een verkeerde houding of (lichamelijke) spanning kunnen de klachten aanhouden.

Hoe ontstaat het?
Rugslijtage is een aandoening die vaak voorkomt bij het ouder worden, ontstaat door (te) zware lichamelijke belasting.

Gaat het over?
Nee, een versleten rug gaat niet meer over.
Minder pijn is mogelijk door oefeningen (ook vergroting van beweeglijkheid).

Zelf doen
Blijf bewegen, niet overdrijven. Hoe minder beweging, hoe stijver spieren worden. Verantwoord bewegen: wandelen, fietsen of zwemmen.

Versleten rug herkennen
Klachten: verminderde beweeglijkheid en pijn, raadpleeg een arts, dmv röntgenfoto’s kan slijtage (of artrose) worden aangetoond.

Actie
-verbeteren van houding.
-sterke rugspieren zijn belangrijk om goed te kunnen functioneren.
-door middel van oefeningen spieren trainen, hiermee belastbaarheid en mobiliteit van de rug vergroten.

N.B. Natuurlijk moet de volgende gang naar de huisarts zijn, een telefoontje en een afspraak maken, de huisarts geeft zekerheid!