Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan het dat ik twee keer kort achter elkaar griep krijg?

Ongeveer drie weken geleden ben ik flink ziek geweest van een griep. Duurde vrij kort. Dinsdag eind van de middag kwam het plots opzetten en heb van woensdag tot en met vrijdag alleen maar in bed gelegen. Zaterdag weer vooorzichtig eruit.

Nu zijn we dus verder en ik kreeg ongeveer vier uur geleden weer het zelfde gevoel als drie weken geleden op die dinsdagmiddag. Voel me nog steeds erg belabberd, heb geen zin om te eten, zwakke spieren, hoofdpijn etc.

Kan het dat ik nog een keer griep krijg ook al is het pas drie weken geleden. Misschien niet lang genoeg uitgeziekt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
23.1K
Cryofiel
7 jaar geleden
Hee, is de alternatieve wereld overgestapt van de vorige hype (magnesium) naar de voor-voor-vorige hype (zink)? Hoe dan ook, extra zink nemen is zinnig ALS je een tekort aan zink hebt. Extra zink nemen is gevaarlijk als je GEEN tekort aan zink hebt. Niet zomaar doen dus.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Zoals je zelf al zegt ben je niet goed uitgeziekt. Je hebt een verlaagde weerstand dus je bent extra vatbaar voor virussen waardoor je het weer terug zou kunnen krijgen. Neem echt goed de tijd om beter te worden.
(Lees meer...)
7 jaar geleden
Je kunt zeker twee keer griep krijgen.

De meest waarschijnlijke oorzaak is dat je twee verschillende griepen hebt opgelopen. Het ene griepvirus is namelijk het andere niet, ook al lijken de verschijnselen enorm op elkaar. Je hebt dan gewoon twee verschillende ziekten gehad.

Een andere mogelijkheid is dat het toch om hetzelfde virus gaat. Misschien heeft jouw immuunsysteem niet optimaal gereageerd, en is het virus daardoor flink teruggedrongen (zodat jij weer zo ongeveer hersteld was), maar niet uitgeroeid. Na een tijdje kan het zich dan opnieuw gaan vermenigvuldigen, zodat je opnieuw ziek wordt.

Tot slot komt het een heel enkele keer voor dat je immuunsysteem een virus wel bestrijdt, maar geen geheugen opbouwt voor dat virus. Normaal gesproken bouwt het immuunsysteem wel een geheugen op voor een virus, zodat datzelfde virus een volgende keer direct kan worden aangepakt, en jij niet ziek wordt. Dat heet immuniteit. Maar een heel enkele keer werkt dat opslaan-in-het-geheugen niet goed. Kom je het virus dan een volgende keer opnieuw tegen, dan zal het jou opnieuw besmetten.
 
(Lees meer...)
Cryofiel
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding