Hoe kan ik snachts beter slapen?

Ik word 4 a 5 keer per nacht wakker, en slaap heel erg slecht. Hoe kan ik dat verminderen/stoppen?

Toegevoegd na 11 uur:
Ik heb het nu zeker zo'n 3 maanden, en de stress ongeveer 1.5 maand. Vooral in de warmere nachten (vanaf 7 graden) word ik snakkend naar adem wakker.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik weet dat het heel moeilijk is, zo moeilijk dat het misschien niet te doen is - maar je moet vooral NIET gaan proberen in slaap te vallen. Dat is de beste manier, omdat je niet kunt inslapen zolang je ergens mee bezig bent. Je kunt dus ook niet inslapen zolang je bezig bent met het proberen in te slapen.

Een andere tip is de opeenvolgende spierontspanning. Ga makkelijk liggen, leg je aandacht bij je voeten, en ontspan die. Na een tijdje verleg je de aandacht naar je enkels, en ontspan je ook die. Dan je onderbenen, je knieën, je bovenbenen, enzovoort.

Elk ontspannen lichaamsdeel houd je ontspannen terwijl je het volgende lichaamsdeel ontspant.

Sommige mensen doen het andersom, van het hoofd naar de tenen. Dat is ook prima.

Verder natuurlijk de gebruikelijke tips: geen beeldschermen (computer, televisie, mobieltje) in de twee uur voordat je gaat slapen. Altijd op hetzelfde moment gaan slapen, en altijd op hetzelfde moment opstaan, of je nu moe bent of niet, of je de afgelopen nacht nu goed of slecht hebt geslapen. Slaap in een koele, donkere, stille kamer.

Ik hoop dat je de rust kunt vinden om weer goed te kunnen slapen. Succes!

Cryofiel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ allemaal goede tips
Mocht je 's avonds alcohol gebruiken, probeer hier mee te stoppen, van alcohol ga je zeker niet beter doorslapen