Is metaalslijpsel schadelijk voor je gezondheid?

Ik heb een koffiemolen, deze is van RVS. Bij het malen van de koffiebonen is er wat wrijving tussen onderdelen (metaal op metaal) en hierdoor ontstaat er heel fijn poeder van RVS. Het is net een soort donker poeder dat een beetje glimt. Dit komt in de koffiemaling terecht en natuurlijk drink ik dat dan uiteindelijk op. Ik wil graag weten of dit schadelijk is!

Toegevoegd na 57 seconden:
Ik weet niet precies het verschil tussen staal en metaal, maar in elk geval vind ik steeds glinsterend, grijs-achtig poeder terug afkomstig van de bewegende onderdelen.

Toegevoegd na 2 minuten:
de maler zelf is van keramiek, dit heeft niet af, dus het gaat hier om de RVS/metalen onderdelen die langs elkaar bewegen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Staal is magnetisch, RVS van hoge kwaliteit niet.
Rvs van lage kwaliteit is een klein beetje magnetisch.
ronron1212
7 jaar geleden
Ik mag aannemen dat je de koffie in een filter doet en dan water er over gooit. In een koffie machine Dan blijft dat spul dus gewoon achter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, ik gebruik een espressopotje en dus géén papieren filter.

Antwoorden (1)

Rvs bestaat uit ijzer, chroom en nikkel.
Chroom en nikkel zijn schadelijk.
Ook kan je voor nikkel allergisch zijn of worden.

Toegevoegd na 7 minuten:
IJzer(poeder) is niet schadelijk.
http://www.mkatan.nl/radio-en-tv/bnr-radio-columns/152-ijzer-cornflakes-en-de-keuringsdienst-van-waarde.html