Welke vitaminen werken tegen stress ?

Van de B vitaminen, C en magnesium weet ik het inmiddels. Zijn er nog meer die in dat rijtje thuis horen ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Ritsuka
7 jaar geleden
het beste is werken aan de oorzaak van stress.
Verder natuurlijk goed slapen en sporten.
Cryofiel
7 jaar geleden
Vitaminen helpen niet bij stress. Magnesium al helemáál niet. Vitaminen helpen misschien een klein beetje tegen de gevolgen van stress. Zolang de stress jouw lichaam uitput, heb je misschien wat extra vitaminen nodig. Het is dus pure symptoombestrijding. Je kunt veel beter de oorzaak aanpakken. Ofwel: doe iets aan je stressniveau. Dat kan door de stress te verminderen, het kan misschien ook door jouw omgang met jouw stressfactoren te veranderen zodat je er minder last van hebt. Maar ga geen symptomen bestrijden. Daarmee verberg je de problemen in plaats van ze op te lossen. Op de langere duur is dat heel slecht.
Cryofiel
7 jaar geleden
Verder moet je enorm oppassen met het zomaar innemen van allerlei supplementen. Vitaminen bijvoorbeeld. Die hebben de naam gezond te zijn, maar een overdaad is in het beste geval nutteloos, in het slechtste geval zelfs ronduit schadelijk. Het innemen van grote doses vitaminen wordt dan ook alleen maar aanbevolen door sommige alternatieve behandelaars en door sites die commerciële banden hebben met de supplementenindustrie. De geneeskunde adviseert vrijwel nooit om vitaminen te gaan slikken. Een ander berucht voorbeeld is magnesium. Door sommigen wordt dat als een puur wondermiddel gezien, dat zowat overal goed voor is. In werkelijkheid kan een teveel aan magnesium op termijn leiden tot botproblemen - maar omdat je daar pas na zo'n 15 jaar achterkomt, ziet bijna niemand dat er een verband is met magnesium.
Ritsuka
7 jaar geleden
als je magnesium neemt, moet je er altijd calcium bij nemen.
Cryofiel
7 jaar geleden
@Ritsuka, klopt, magnesium remt de opname van calcium. Daarom moet je vaak calcium aanvullen als je magnesium neemt. Maar je moet die twee dan weer niet tegelijk nemen. Neem dus calcium op een ander moment als magnesium. Maar hoe dan ook: neem nooit iets in waaraan je geen tekort hebt. Als beweert de alternatieve industrie nog zo hard dat magnesium, of zink, of wat dan ook zo goed zou helpen, of dat je ervan zou ontspannen - je loopt domweg het risico dat je een overdosis neemt, en dat is nooit goed.
Rieneke1
7 jaar geleden
Veel vitamine B (van Buitenlucht en Beweging), vitamine A (Afleiding van de dagelijkse routine), en zelf knap ik altijd ook erg op van vitamine Z (Zon)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Arbeidsvitaminen . Werken en een muziekje erbij . Monotoon werken of naar een herhaalde handeling of gebeurtenissen kijken ( schijnt ?) stress verlagend te zijn . Maar zijn je mineralen en vitaminen op peil door gevarieerd te eten is er GEEN vitamine denkbaar die stress kan verminderen .

Antwoorden (1)

Je vraagt welke vitaminen *tegen* stress helpen. Het antwoord op die vraag is misschien teleurstellend: geen enkele.

Stress heeft twee componenten:
--  iets dat gebeurt, of iets dat aan de hand is
--  jouw reactie daarop

Een voorbeeld van het eerste punt is dat bijvoorbeeld een goede vriendin in de problemen zit en dat vervolgens op jou afreageert, ook al bedoelt ze het niet zo.

Een voorbeeld van het tweede punt is dat jij je opwindt over de manier van doen van jouw vriendin.

Het eerste punt, de problemen van jouw vriendin, los je niet op door zelf vitaminen te gaan slikken. De oplossing ligt in het helpen van jouw vriendin. Je kunt haar zelf helpen, je kunt haar ook aansporen elders hulp te zoeken, of je kunt haar goede raad geven. Maar vitaminen doen helemaal niets.

Het tweede punt, jouw opwinding over het gedrag van jouw vriendin, los je ook niet op door vitaminen te gaan slikken. De oplossing ligt in het inzien dat jouw vriendin er ook niets aan kan doen, en misschien in het tijdelijk wat afstand nemen. Maar vitaminen doen helemaal niets.

Wat wel een beetje waar is, is dat vitaminen misschien een klein beetje helpen tegen de *gevolgen* van jouw stress. Zolang de stress jouw lichaam uitput, heb je misschien wat extra vitaminen nodig. Maar dan hebben we het over pure symptoombestrijding, en dus niet over het aanpakken van de oorzaak.

Terugkomend op je vraag welke vitaminen tegen stress werken: geen, hoe jammer dat ook moge zijn.

Cryofiel