Waarom is het beter aan tafel te eten dan met een bord op schoot?

Tenminste dat maken ze mij altijd wijs. De houding zou beter zijn. Maar zoveel verschil zal dat toch niet maken?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (9)

als je rechtop zit (aan tafel) is dat de meest ideale houding voor een maaltijd, in een luie stoel of op de bank is de hoek die je bovenlichaam met je benen maakt kleiner zodat je maag enigzins in de verdrukking komt. Ook je onderbuik - waar je spijsvertering plaatsvindt - zit ook een beetje in de verdrukking. Je zal dat sneller het 'vol' gevoel krijgen terwijl je misschien halverwege de maaltijd bent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je met elkaar aan tafel zit, kun je gezellig dingen vertellen,meer aandacht aan het eten schenken,je zit prettiger en het is gewoon gezelliger en geeft familieband.
Geen TV aan en een half uur aandacht voor elkaar.Probeer het eens,het bevalt zeker beter dan in een stoel of bank hangen en voer naar binnen proppen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij was dat gewoon iets van moeders die liever willen dat je aan tafel zit en netjes met mes en vork eet en sociaal bezig bent met je tafelgenoten dan iets anders ...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aan tafel eten leert je inderdaad de juiste houding, het juiste gebruik van de hardware (bestek en servies) en de sociale aspecten.

In je latere leven zul je merken dat het gewoon zijn om te eten aan tafel je een voorsprong geeft op het sociale vlak. Het contact met je disgenoten is van grotere betekenis dan het gedachteloos naar binnen transporteren van voedsel.

Het gebruiken van de maaltijd is een sociale gebeurtenis, en het feit dat dit je norm is helpt je verder. Hoe raar het ook klinkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eten is een belangrijke sociale bezigheid. Daarnaast dien je rustig te eten, dus niet gehaast. Als jij rustig de krant leest als je alleen eet, is er dus niets aan de hand. Als de hele familie iedere avond met het bord op schoot rond de tv zit, lijkt me dat geen goed plan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eten kún je zien als een sociale gebeurtenis...sec gezien is het om je trek te stillen...
Dat maakt inderdaad echt helemaal niks uit. Het zou namelijk dan ook betekenen dat je altijd aan diezelfde tafel zou moeten blijven zitten in verband met de spijsvertering die dan ook niet zou gaan werken als je op de bank zit. De peristaltiek van de slokdarm, maag en darmen werkt zelfs als je ondersteboven hangt, dus het werkt ook gewoon als je op de bank zit en eet..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je knooit valt het op tafel, is makkelijker weg te vegen dan op die nieuwe trui die je net voor het eerst aan had :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een tijdje geleden moest ik naar de dietist en ook zij vertelde me dat het beter was om aan tafel te eten dan met een bord op schoot. De reden: als je aan tafel zit, ben je veel meer met je eten bezig. En kun je je beter concentreren op het eten en het kauwen.
Hoe beter (lees rustiger) je kauwt, hoe beter het eten in de maag verteerd wordt en dat is absoluut beter voor je spijsvertering.
Sinds ik dat doe, merk ik ook hoe minder gehaast ik eet en hoe beter dat is voor mijn spijsvertering.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er gaat niets boven de gezlligheid van rond de tafel te zitten met vrienden en dat mag dan een verweerde natuurdennen tafel zijn met krassen . Met dat bord op schoot degeneren we . Waar leg je je bestek? Waar staan de glazen , de fles wijn en de fles water? Waar lege je je serviettes? "Tafelen" is feest, tafelen is sociaal zijn , is mens zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik eet altijd alleen :)