Hoe kan het, dat mijn huisarts, niet op de hoogte is van het gevolg van een ingreep?

Jaren geleden ben ik, nadat een ingreep finaal verkeerd uitpakte, werkelijk binnenste buiten gekeerd door de specialisten, in het ziekenhuis waar de ingreep plaats heeft gevonden, maar mijn huisarts wist niet beter, dat er maar één (gebruikelijke) nacontrole had plaatsgevonden, terwijl de behandelend specialist mij (intern) naar verschillende collega's heeft toegestuurd, en ik voor de duur van enige jaren, bijna maandelijks, het één of andere onderzoek, heb ondergaan.
Toen uiteindelijk één van de collega's zei, "dat het tussen mijn oren zat", ben ik in een ander ziekenhuis geweest, voor een second opinion, en daar bleek dat wat tussen mijn oren zat, daar hoorde, maar de bacterie die ik in het andere ziekenhuis opliep, tijdens de ingreep, dus niet.
Mijn huisarts wist van dit alles niets af, ook een onlangs gestelde diagnose, van een ander probleem, bij een andere specialist, was hem niet bekend.
In het verleden kreeg je bij elke specialist, na behandeling, een brief mee voor je huisarts, dat men dit tegenwoordig niet meer doet, verbaasde me niet, ik dacht dat men wel zou mailen of faxen, kortom op en meer moderne wijze zou communiceren, maar nu blijkt dat er van geen enkele communicatie sprake is, hoe heeft dit kunnen gebeuren?
Of is dat nu normaal?

7 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Tsja, dit soort problemen zou eigenlijk niet voor mogen komen, maar helaas gebeurt het nog vaker dan je denkt. Het gebeurt me denk ik wel dagelijks dat een patient denkt dat ik door een specialist op de hoogte gebracht ben, terwijl dat (nog) niet is gebeurd.

Er zijn vele redenen waardoor dit kan komen.
Vaak gebeurt het helaas dat de specialist puur door drukte erg achterloopt met het schrijven van zijn brieven. Daardoor kan het zomaar gebeuren dat de brief over een simpele poliklinische controle pas een paar maanden later daadwerkelijk geschreven wordt. Naarmate de complexiteit van een probleem toeneemt neemt de duur om de brief te schrijven ook toe.
Helaas hoor ik (als ik bij collegae navraag waar de brief blijft) ook vaak genoeg "oh, ik dacht dat ik die al lang al verstuurd had, blijkbaar niet."
Brieven die bij de langdurig zieke secretaresse op het bureau zijn gelegd, brieven die achter de verwarming zijn gevallen of anders kwijtgeraakt; ik heb het allemaal wel meegemaakt.

Het zou natuurlijk kunnen dat de brief wel netjes bij je huisarts is aangekomen maar dat hij de brief simpelweg niet gelezen heeft.
De brieven komen bij de huisarts in een soort mailbox terecht. De huisarts of de assistente koppelt de brief vervolgens aan het dossier van de patient. Daarbij zoekt het systeem zelf naar het juiste dossier, maar het moet wel gecontroleerd worden of hij het juiste dossier voorstelt. Door te snel op "ok" te klikken kan een brief dus in een ander dossier belanden.
In sommige systemen zitten de knopjes voor "koppelen" en "verwijderen" ook gevaarlijk dicht bij elkaar; er wordt wel eens op het verkeerde knopje gedrukt.

Ook komt het nog wel voor dat bij de specialist de verkeerde huisarts vermeld staat. De brief wordt dan naar de verkeerde huisarts gestuurd; die kan er niets mee en zal uiteindelijk de brief verwijderen.

Zomaar een opsomming en deze lijst is verre van volledig. Het komt er op neer dat meerdere mensen meerdere handelingen moeten verrichten voordat de brief bij de huisarts aankomt; bij elk van die handelingen kan er iets fout gaan waardoor de brief niet (of met aanzienlijke vertraging) aankomt. Zoals gezegd zou dat niet moeten mogen, maar zo is de praktijk nu eenmaal.

Overigens zullen technische fouten, foutjes in software, ook wel mogelijk zijn. Hoe vaak dat voorkomt kan ik niet zeggen; hopelijk niet vaak.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beestenboel
7 jaar geleden
Hartelijk dank voor Uw uitgebreide antwoord.
Zou het, in mijn geval, mogelijk zijn, dat de specialisten allen aan de verwijzend specialist verslag hebben gedaan, en niet aan mijn huisarts, en dat de verwijzend specialist dit, om welke reden dan ook, niet heeft doorgegeven?
Er zit nu nl. een "gat" in mijn medisch dossier van enkele jaren, en ik ben er van overtuigd dat veel van mijn huidige klachten, gerelateerd zijn aan die mislukte ingreep, kan ik deze gegevens, uit dat "gat" nog boven tafel krijgen?

Andere antwoorden (1)

Nee dat hoort inderdaad niet, dat horen ze door te geven aan je huisarts.

Hoe het kan? Ja door menselijke fouten