Vader van kind is (gedwongen?) opgenomen in een psychische instelling, hoe zit het met gezag?

Volgens de wet heeft vader volledig gezag. Hij is opgenomen wegens meervoudig psychische stoornissen, waaronder Borderline en hij heeft meerdere malen zelfmoord geprobeerd te plegen(De enige die ik met zekerheid weet)
Ik weet alleen niet of hij ook gedwongen is opgenomen en wil graag weten hoe ik daar achter kom. En zo ja, of dat ook effect heeft op zijn gezag als ouder zijnde?

Aan hem vragen middels whatsapp of telefoon, kan en durf ik niet, aangezien hij onbetrouwbaar is en realiteit en fantasie niet kan onderscheiden. Plus hij ook agressief is.
Aangezien de ID bewijs van mijn dochter gestolen is, zou ik dat graag op willen lossen. Hem vragen voor toestemming is praktisch onmogelijk, alleen al voor een handtekening heeft mij dat eerder 4 jaar gekost. (En toen ging het redelijk met hem)

Politie heeft mij geïnformeerd daar mij tot de gemeente te wenden.

Kunnen jullie mij hier een antwoord opgeven?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het advies opvolgen en u tot de gemeente wenden
tinus1969
7 jaar geleden
Als je dochterb 12 is, hoeft hij gene toestemmign meer te geven voor ID. Verder; advocaat zoeken en eenouderlijk gezag aanvragen.
Antoni
7 jaar geleden
Een advocaat is eenvoudig te vinden via www.advocatenorde.nl, de website van de Nederlandse Orde van Advocaten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@BepJadie,
U kunt contact opnemen met het Juridisch Loket door het sturen van een e-mail of een vestiging bij u in de buurt te bezoeken.
https://www.juridischloket.nl/contact Iedere burger kan er terecht voor gratis juridisch advies op alle rechtsgebieden. Zij kijken samen met u naar de mogelijkheden en verwijzen u zo nodig door naar een advocaat die gespecialiseerd is in hetgeen voor u van belang is. U krijgt een korting van ongeveer € 50,- op de eigen bijdrage als u eerst het Juridisch Loket bezoekt en daar wordt doorverwezen naar een advocaat.
Erna55
7 jaar geleden
De vader heeft volledig gezag.
Hij heeft meerdere malen een suicidepoging gedaan en is wegens meervoudige psychiatrische aandoeningen opgenomen. Wie zorgt er nu voor het kind ? Is er een ( toeziend) voogd ?

Antwoorden (2)

Er bestaat ook gedwongen ontheffing van het ouderlijk gezag wanneer de ouders niet mee wensen te werken, wat overigens in deze situatie weinig voorkomt. De rechter besluit dan tot gedwongen ontheffing uit het ouderlijk gezag en men moet hierbij denken aan gevallen waarin al sprake is van langdurige uithuisplaatsing van een kind of psychiatrische stoornis van een ouder.

http://www.alimentatieplicht.com/omgangsregeling/ontzetting-ontheffing-ouderlijk-gezag
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Andere situatie; je link gaat over ingrijpen door de Raad voor Kinderbescherming; in het geval van deze vraagstelster zou vraagstelster eenouderlijk gezag moeten aanvragen.
Vanaf 12 jaar hebben kinderen voor het verkrijgen van een id-kaart geen toestemming nodig van de ouder. Een paspoort aanvragen zonder toestemming van de ouders kan pas vanaf 18jaar.
Zijn de kinderen jonger dan moeten de gezaghebbende ouders tekenen, bij eenhoofdig gezag alleen de ouder die het wettelijk gezag heeft.
Als u getrouwd bent, en de kinderen zijn tijdens een huwelijk geboren, dan hebben de vader en de moeder het gezag. Als u gescheiden bent en er is verder niets bijzonders geregeld, dan blijft het gezag bij beide ouders.
In beide situaties moeten dus beide ouders hun handtekening zetten voor de aanvraag van een ID-kaart voor een kind onder de 12 jaar. Ouders kunnen schriftelijk toestemming geven, het is per gemeente verschillend waar schriftelijke toestemming aan moet voldoen. Informeer dus bij uw gemeente welke eisen zij hieraan stellen.

Bij weigering van een van de partners kan de kinderrechter vervangende toestemming geven. Deze procedure is niet in korte tijd geregeld en moet worden opgestart door middel van een advocaat.

Ontzegging van het ouderlijk gezag kan alleen aangevraagd worden door de Raad voor de Kinderbescherming, met medewerking van de ouders zelf. Of de geestelijke gezondheid van de vader een reden is om ontzegging aan te vragen bij de kinderrechter kan alleen de Raad voor de Kinderbescherming beoordelen.
Het is een ander en veel gecompliceerder traject dan vervangende toestemming vragen bij de kinderrechter voor het zetten van een handtekening die nodig is bij het verlengen van een Id-kaart voor een kind onder de 12 jaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
De vraagstelster/moeder kan gewoon eenouderlijk gezag aanvragen. Daar heeft moeder verder de Raad voor Kinderbescherming niet voor nodig. Wel heeft ze een advocaat nodig. Zulke aanvragen worden overigens geregeld geweigerd (rechters laten liever het gezamenlijk gezag in stand) maar als vader erkend in een inrichting zit, is de kans op toekenning groot.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Neen, dat kan de moeder niet als beiden ouders het gezag hebben. Je gooit vervangende toestemming voor een handtekening en ontzegging ouderlijk gezag door elkaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je gooit vervangende toestemming voor het verkrijgen van een handtekening, ontheffing ouderlijk gezag met medewerking en gedwongen ontheffing allemaal op een hoop.
De term ‘erkend in een inrichting zitten’ bestaat. Je kunt wel een inrichting erkennen of gedwongen opgenomen worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Moet zijn:
De term ‘erkend in een inrichting zitten’ bestaat niet.
tinus1969
7 jaar geleden
@JoanDARc. Jij verwart ontzetting (aangevraagd door de Raad, beide ouders verliezen gezag) met aanvraag eenhoofdig gezag (waarbij de ene ouder de rechter vraagt om de andere ouder het ouderlijk gezag te ontnemen om praktische redenen). Ik noemde eenhoofdig gezag eenouderlijk gezag, excuses voor deze extra verwarring:
https://www.ouders.nl/artikelen/gezamenlijk-gezag-en-eenhoofdig-gezag

"Er kunnen allerlei omstandigheden zijn waarin iemand alleen (in z'n eentje) het gezag wil hebben. (..) In alle gevallen moet de ouder die alleen belast wil worden met het gezag, een verzoek indienen bij de rechtbank. De rechter zal dan beoordelen of de gezagswijziging in het belang van het kind is. Het is verplicht om je te laten bijstaan door een advocaat;"