Wat betekent het als het lichamelijk lijkt alsof je niet veel bent aangekomen, maar dat dit wel het geval is?

Lichamelijk lijkt het alsof je niet echt bent aangekomen, maar als je op de weegschaal gaat staan, dan zie je dat je nogal bent aangekomen. is dit een goed teken? Dat je lichaam gaat aanpassen op een manier waardoor het lijkt dat je niet behoorlijk veel bent aangekomen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Amadea
7 jaar geleden
Ga je naar een sportschool?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja ik ga naar een sportschool
Erna55
7 jaar geleden
Wat is voor jou "behoorlijk veel" aankomen ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
spieren wegen meer dan vet,
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je bijvoorbeeld 4 of 5 kg aankomt, voor mij is dat echt veel. Voor ontbijt, lunch en avondeten eet ik heel goed en gezond, maar tussendoor kan ik het niet laten om iets zoets te eten, een blondie cakeje bijvoorbeeld, vind ik heeeeel lekker
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer je in een week 4 of 5 kilo aangekomen bent, dan is dat heel veel.
Dit kan niet door toename van spieren komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee ik ben niet in 1 week zoveel aangekomen, oh mijn god, godzijdank niet. Ik ben blijkbaar de afgelopen 5 of 6 weken zoveel aangekomen
Erna55
7 jaar geleden
Het is onwaarschijnlijk dat je in 5 weken 5 kilo aan spiermassa gekweekt hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben niet bezig met spiermassa kweken. Ik snap dat als je sport, dan worden je spieren sterker, maar dat is niet wat ik aan het doen ben. Ik doe cardio-fitness. Ben voornamelijk bezig met vet verbranden.
Ritsuka
7 jaar geleden
@MrTomaat 1 kg spieren weegt net zoveel als 1 kg vet, maar de spieren nemen minder ruimte in.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vet verbranden gaat beter met krachttraining. Maar om een deel van die 5 kilo te verklaren:
Vooral als je niet actief was, maakt het in het begin niet eens veel uit wat je precies doet. Je gaat meer spieren aanmaken en de bestaande spieren gaan ook nog eens wat vocht opnemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja krachttraining doe ik niet zoveel. Dan moet ik dat ook gaan beginnen te doen.

Antwoorden (1)

Dat betekent, met de informatie in de reactie erbij dat je naar een sportschool gaat, dat jouw spierweefsel gegroeid is. Spieren zijn zwaarder dan vet.

Veel mensen die starten met sporten om af te vallen zijn na een paar weken dan ook hevig teleurgesteld als de weegschaal niet minder, maar meer kilo's aangeeft. Juist als je begint met sporten, is de kans groot dat je zwaarder wordt. Het is namelijk een goed teken.

Ben je meer gaan sporten en niet meer gaan eten of zelfs minder en gezonder? Dan kun je ervan uitgaan dat je gespierder bent geworden en dat dat de extra kilo's veroorzaakt.
Amadea
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Eigenaardig dan toch dat in televisieprogramma's over afvallen zo veel aandacht aan het (nieuw bereikte) gewicht wordt besteed met de bekende regelmatig terugkerende weegmomenten. Soms geldt zelfs: wie het meeste afvalt, wint de wedstrijd! Mooie televisie misschien, maar dus onterecht frusterend voor de deelnemers, lijkt mij.