Heeft vuur een slecht effect op je lichaam?

Ik dacht dat het misschien je huid droog maakt of iets doet met je longen?

Toegevoegd na 32 minuten:
( Ik bedoel er niet mee dat je lichamelijk contact hebt met het vuur, maar van een afstandje van een meter )

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.5K
Erna55
7 jaar geleden
Het vuur van een gasfornuis ? Het vuur van de open haard ? Het vuur van een sigaret ?
Welk vuur en waar ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gewoon als je buiten een vuurtje stookt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe kan deze vraag nou bestaan bij iemand die machte is deze zin correct te formuleren? Nooit van brandwonden gehoord? https://www.google.com/search?q=brandwonden&num=20&hl=nl&site=webhp&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjy5dX7-dfQAhVICcAKHdEaDOYQ_AUICCgB&biw=1920&bih=1094 Of bedoel je dat je lekker naast een openhaard zit en niet direct met vuur in aanraking komt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je zal even veel duidelijker moeten zijn in de situatie en de effecten die je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sorry voor de slechte formulering, ik bedoel niet dat je ermee in aanraking komt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of je bij een kampvuur zit en daar warmte van krijgt of dat je binnen zit en warmte ontvangt van een cv-installatie zal voor je huid van weinig belang zijn. De ingeademde rook van een kampvuur zal niet goed voor je zijn, net zoals sigarettenrook niet goed voor je is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Weet u of er in rook van een kampvuur teer in zit?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jazeker: https://nl.wikipedia.org/wiki/Teer
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Alleen je moet het in verhouding zien. Hoevaak maak je een kampvuur mee? Hoelang ga je dan midden in de rook zitten? Een sigaret neem je steeds over je longen. Een dag roken zal schadelijker zijn dan de paar walmen rook die je binnenkrijgt van een kampvuur. Interessanter wordt de vraag hoe het zit als je de hele winter hout in een kachel stookt die niet goed de rook via de schoorsteen kwijt kan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zou één keer in je leven de rook van een kampvuur inademen voor een uurtje een groot effect kunnen hebben op je gezondheid? ( Sorry voor de vele vragen )
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rook is altijd schadelijk, maar bij een kampvuur gewoon niet in de rook gaan zitten, droog hout stoken en er is weinig aan de hand.
Zolang je tenminste geen afval of geïmpregneerd hout gaat verbranden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjulliewel voor de antwoorden!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is de geur die je hebt na een kampvuur aan je haren of je kleren ook schadelijk?
Erna55
7 jaar geleden
Geur kun je ruiken omdat er minuscule kleine deeltjes in je neus de reuksensoren prikkelen.
Dat heeft niets met schadelijkheid te maken.

Antwoorden (2)

Als je er te dicht bij bent, dan is vuur direct en indirect slecht voor je lichaam. Door de warme droge lucht droogt je huid uit, door de uitstraling verbrand je huid, en hete lucht inademen kan je luchtwegen en longen beschadigen.
jc54
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is het schadelijker voor je als je buiten een vuurtje stookt dan een sigaret?
Vuur is een chemische reactie. En bij verbranding komt warmte vrij en gassen. Deze gassen kunnen schadelijk zijn voor het lichaam. Vooral voor de longen. Want in de gassen is alle zuurstof omgezet en de longen hebben zuurstof nodig.
Ook komt er warmte vrij in de vorm van straling en warme gassen. En je kunt je brandwonden op lopen van deze warmtebronnen.

Dus hou afstand. En zorg voor voldoende ventilatie. Een lichaam heeft zuurstof nodig en een vuur verbruikt sneller zuurstof dan een lichaam.

Maar de mens gaat al zeer lange tijd om met vuur en in koude tijden is vuur zelfs goed voor het lichaam het zorgt dat het lichaam warm wordt en dat het eten gaar en vrij van ziektekiemen is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het effect op de longen is groter, dan op de huid. Maar het effect van uitdrogen van de huid is. Maar het drogen van de huid hoeft niet een slecht effect te zijn. Zorg wel dat je het vochtverlies wel op termijn aanvult, dus als je naar een vuur kijkt zorg dat je wel een drankje bij de hand hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zon achter glas,als het buiten koud is lijkt me niet schadelijk voor je lichaam