Heel weinig tot bijna geen bloedverlies tijdens menstruatie, is dat normaal?

Vrijdag ben ik ongesteld geworden maar ik had zeer weinig bloed verloren (twee teelepeltjes om het te vergelijken) m'n bloed was niet rood maar eerder bruinachtig nu zit ik aan dag twee van m'n menstruatie en nog steeds zo weinig bloed.. weet iemand wat dit is want heb het nooit eerder gehad

Toegevoegd na 10 uur:
Woensdag ipv vrijdag( m'n dagen op m'n mobiel stonden verkeerd)

Toegevoegd na 10 uur:
ik bedoel dinsdag.. waaw m'n hersens werken niet goed vandaag haha

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
230.9K
Ritsuka
7 jaar geleden
Kan er een oorzaak zijn hiervoor?
Heb je seks gehad?
Heb je veel stress?
Eet en drink je genoeg?
Heb je onder- of overgewicht?
Slaap je voldoende?
Hoe oud ben je en op welke leeftijd was je voor het eerst ongesteld?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je in de overgang bent is dat heel normaal. Als je pas voor het eerst ongesteld bent ook.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb dat ook, maar weet ook niet goed wat het is. Ik heb het net sinds gisteren, echt raar!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik ben 17 en ik had eergisteren nog seks, ik ben gisteren ongesteld geworden en ik heb nu helemaal niks echt een paar kleine vlekjes
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Normaal heb ik al wat minder bloedverlies tijdens me menstruatie maar duurt dit ongeveer 4 dagen. Nu heb ik 2 dagen veel buikpijn gehad en veel gebloed en nu is dit opeens klaar. Het is nu dinsdag en bloed sinds maandag nacht al niet meer.. normaal bloed ik zeker wel tot woensdag! Zo raar ik wil ook graag weten hoe dit komt

Antwoorden (3)

De hoeveelheid, kleur en consistentie van het menstruatiebloed kan verschillen per vrouw en soms ook per menstruatie. Wat dat betreft is er heel veel 'normaal'. Verlies van bruin, donkerrood of zelfs bijna zwart bloed tijdens de menstruatie is dus ook normaal. Vaak zie je dit vooral de eerste of juist de laatste dagen van de menstruatie.

Het lastige is dat je het hebt over vrijdag als eerste dag en nu dag twee, terwijl het vandaag donderdag is. Ik weet dus niet of het nu dag twee is van je menstruatie, of dat je het hebt over vorige week. In het eerste geval zou ik zeggen: wacht nog even af. Waarschijnlijk komt er in de komende dagen ook nog helderrood bloed vrij.

Meestal wordt gezegd dat je bij een menstruatiebloeding minstens twee dagen helderrood bloed moet verliezen. Sommige artsen houden één dag aan. Dus heb je enkele dagen alleen bruinig bloedverlies en daarnaast ook minstens één of twee dagen helderrood bloedverlies, dan valt het nog volledig binnen een normale menstruatie.

Nu moet ik zeggen dat ik ook vaak genoeg alléén bruin bloedverlies heb gehad, maar ik heb nooit een normale cyclus gehad, dus ben waarschijnlijk geen goed vergelijkingsmateriaal. Veel bronnen gaan er dan ook van uit dat er geen sprake is van een normale menstruatie als je niet ook helderrood bloed verliest.

Als je geen regelmatige cyclus hebt doordat je nog niet zo lang geleden (minder dan anderhalf jaar) voor het eerst ongesteld bent geworden, als je recent zwanger bent geweest of als je rond je menopauze zit, is het heel normaal dat je niet altijd ook helder bloed verlies. Datzelfde geldt als je de pil of andere hormonale anticonceptie gebruikt, of als je daar recent mee bent gestopt. Ook bij een innestelingsbloeding kan (maar dit hoeft niet) het bloed dat je verliest er anders uitzien dan bij een normale menstruatie. Verder kunnen hormonale afwijkingen of afwijkingen van de baarmoeder of eierstokken ervoor zorgen dat je bloedverlies anders is dan normaal.

Als jij altijd volkomen regelmatig bent, je geen hormonale anticonceptie gebruikt of pas gebruikt hebt en je tijdens je hele menstruatie uitsluitend bruin bloed verliest zonder dat daar een duidelijke aanleiding voor is, dan kun je overwegen je huisarts om advies te vragen. Dit zou ik zeker doen als dit zich herhaalt bij je volgende cyclus of als je op dit moment probeert zwanger te worden. Bedenk wel dat ook stress en veranderingen in je leefpatroon van invloed kunnen zijn op je cyclus. Ook dat is normaal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik bedoelde dinsdag, bedankt voor de opmerking ik zie het nu ook pas dat de dag niet klopte. (19j.)Ik ben meestal maar 3 dagen ongesteld.
Ik gebruik de pil niet maar meestal als ik ongesteld word is er altijd veel bloed in het begin waar ik maximum 4 a 5 inlegkruisjes voor nodig heb.
(Vandaag is het bloeden gestopt)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedoel je maandverband, of red je het echt met inlegkruisjes? Dan zou ik het zeker niet als veel bloedverlies classificeren namelijk.. Ben je altijd - en al een tijdje - erg regelmatig? Dan is het wel in afwijking van je normale patroon natuurlijk. Of dat per se erg is, kan zo niet gezegd worden. Je bent nog jong, wat dat betreft is variatie en verandering van je patroon wel normaler. Als er recent iets veranderd is in je eet- of leefpatroon, of als je onder stress staat bijvoorbeeld, kan dat ook de oorzaak zijn. Persoonlijk zou ik het gewoon afwachten en kijken hoe de volgende cyclus is, maar als je je zorgen maakt, is het natuurlijk altijd goed om eens te informeren bij je huisarts.
Naarmate ik ouder werd, werd mijn menstruatie minder. Ik kon het af met een paar inlegkruisjes. In 2 dagen was is er vanaf.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amy50m
een jaar geleden
Is dat slecht?
bij mij scheelt dat van week tot week! het verschild inderdaad van vrouw tot vrouw! ik weet niet hoe oud je bent ma da komt in orde. ikzelf ben een meisje van 16