Sinds 2012 adviseert de arbeidsarts mijn werkgever avonddiensten te beperken en deze om te zetten in dagdiensten. Dat doet hij niet. Wat kan ik ?

Weet iemand hier meer over ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Probeer een conflict met de wergever zoveel mogelijk te voorkomen. Jij schiet daar niets mee op.
Maar je kan aan de arbeids arts vragen om een gesprek met de werkgever. Dat gesprek moet plaatsvinden.
Je mag naar dat gesprek iemand meenemen die jij zelf uitkiest.
Met een brief van je huisarts over de werktijden sta je natuur nog wat sterker in dat gesprek.

Antwoorden (1)

Een bedrijfsarts geeft een advies, geen opdracht. Een verstandige werkgever volgt het advies van (de door hem betaalde) bedrijfsarts op. Maar de bedrijfsarts kan natuurlijk op de stoel van de werkgever gaan zitten, want hij hoeft je salaris niet te betalen en heeft ook niets van doen met bedrijfsorganisatorische ongemakken.

Je zult hier dus uit moeten komen in overleg met je werkgever, zo nodig met hulp van een vakbond of andere belangenorganisatie.

Verder kan, op verzoek van jou of je werkgever het UWV de zaak nog eens bekijken en een deskundigenoordeel geven.

Als het UWV dezelfde conclusie trekt als de bedrijfsarts en de werkgever "wil" nog steeds niet, dan is de rechter de laatste halte. Hij zal dan een uitspraak doen.

Bedenk wel dat de arbeidsverhoudingen dan ernstig verstoord zullen zijn. In de praktijk kun je dan beter op zoek gaan naar een andere werkgever.

Toegevoegd na 1 minuut:
1e alinea, tussen "natuurlijk" en "op" hoort "niet".
Computoon