Hoe komt het dat ik me misselijk voel na eten?

Ik heb een aantal dagen weinig gegeten en nu voel ik me niet goed, ik tril een beetje en ik heb hoofdpijn. Sinds vanmorgen elke keer als ik eet (kleine beetjes per keer) dan word ik misselijk, krijg ik het warm met vlagen van koud en last van mijn maag.

Hoe komt dit en wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.8K
Ritsuka
7 jaar geleden
Klinkt alsof je ziek bent, houd het even bij bouillon, thee, en beschuit of zo. En veel slapen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb het idee dat ik juist ben ziek geworden door het te weinig eten en ben daardoor dus bang dat het erger wordt als ik weinig blijf eten.
Erna55
7 jaar geleden
Om welke reden heb je een paar dagen weinig gegeten ?
En wat is weinig voor jou ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik wil geen negatieve reacties want ik wéét dat het slecht is etc. Ik weet dat allemaal al.
Te weinig gegeten omdat ik wil afvallen en weinig is gemiddeld 200-250 kcal per dag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
klinkt als de griep, misschien extra rusten, thee, soep en beschuit of crackers.
Erna55
7 jaar geleden
Je hebt een groot probleem.
Je zegt af te willen vallen. Dit doe je op een zeer gevaarlijke manier. Deze radicale manier van uithongeren ( 250 kCal per dag ) doen vooral anorexia patiënten. Zou dit bij jou het geval kunnen zijn ? Hoeveel weeg je nu ? En waarom heb je voor uithongeren gekozen ? Je doet er goed aan om hulp te zoeken, want je hebt waarschijnlijk een eetprobleem.
Ga naar de huisarts en vertel je verhaal.
Cryofiel
7 jaar geleden
Maximaal 250 kCal per dag? Dat is geen dieet, dat is bijna vasten. Als je dat meer dan een paar dagen doet, ben je bezig met zelfvernietiging.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat klinkt niet goed, Ytje. En nee: dit is geen negatieve reactie, maar een bezorgde. Zo weinig eten houd je niet lang vol, en het feit dát je zo extreem weinig eet omdat je wilt afvallen, kan er inderdaad op wijzen dat je bezig bent een eetstoornis te ontwikkelen. Heb je - medisch gezien - overgewicht? Als je dat niet hebt is dit extra zorgelijk omdat dat betekent dat ook je lichaamsbeeld verstoord is, maar om eerlijk te zijn is het net zo zorgelijk als je wél overgewicht hebt en af wilt vallen door zo extreem weinig te eten. Het lijkt misschien onschuldig in het begin, maar dat is het niet. Je merkt nú al dat je lichaam gaat protesteren: je voelt je ziek en zelfs het voedsel dat je lichaam zo overduidelijk nodig heeft, gaat je tegenstaan. Uit onderzoek is gebleken dat verhongeren op zich kan leiden tot eetstoornisgedragingen. Dus de eetstoornis zorgt ervoor dat iemand weinig eet, en het feit dát iemand te weinig eet, voedt de eetstoornis weer. Je raakt heel gemakkelijk in een vicieuze cirkel en het is dan ook niet verwonderlijk dat bij een deel van de anorexiapatiënten hun eetstoornis begon als een 'gewoon' dieet. Als je zo extreem weinig eet, wordt op den duur je eetlust minder en na een tijdje lijkt elke normale portie gigantisch, en reageert je lichaam daar net zo op. Ik weet niet of je hiermee al bekend bent bij een arts, maar zoek asjeblieft hulp. De weg naar herstel wordt namelijk zoveel langer naarmate je langer afwijkend eet. Misschien ís het nu nog relatief onschuldig en heb je hulp nodig van een diëtiste die je kan helpen om gezond af te vallen, en misschien is het al hardnekkiger en heb je meer intensieve behandeling nodig. Maar elke dag dat je eerder hulp zoekt, is een dag dichter bij je herstel. Ik weet dat er altijd veel schaamte hangt rondom eetstoornissen en alles wat daarmee te maken heeft, maar behandelaars die hier vaker mee te maken hebben begrijpen echt wel hoe complex een verstoorde relatie met eten kan zijn en weten heel goed dat het niet zo simpel ligt als iemand 'even' vertellen dat hij/zij gewoon meer moet gaan eten.
Ritsuka
7 jaar geleden
Door zo weinig eten breek je spieren af, en je hart is ook een spier..
tinus1969
7 jaar geleden
Overigens ben ik het niet helemaal eens met de mensen die zeggen dat je beschuitjes etc moet eten. Jij bent toe aan voedsel dat energiedicht en eiwitrijk is (en waarschijnlijk ook rijk aan vitamines/mineralen etc), zoals Nutridrink.
Ritsuka
7 jaar geleden
Ik adviseerde eerst beschuit, omdat ik dacht dat de vraagsteller grieperig of zo was. Maar nu lees ik pas het hele verhaal..
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik wil trouwens ook je vraag nog wel beantwoorden, maar kun je aangeven hoeveel dagen je zo weinig hebt gegeten? En of je tot die tijd wel normaal at, of dat je al langere tijd minder eet dan je nodig hebt, of regelmatig periodes had waarin je zo weinig at? Of je de laatste tijd bent afgevallen, en welk percentage van je gewicht in hoeveel tijd dat ongeveer was? Dat maakt uit voor het advies over hoe je het beste nu deze specifieke klacht kunt aanpakken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sorry voor de late reactie, ik heb een tijd geslapen. Voelde me wel een stuk beter in bed maar nu ik weer op bed gaat het langzaam weer ietsjes minder. Ik ga niet op alles reageren, ik heb een verleden met eetproblemen dus dat is me allemaal al wel bekend (afgezien van dit probleem, het misselijk zijn). Relevante informatie: Ik heb medisch overgewicht, dus ik zal niet snel op een te laag vetpercentage zitten. Ik heb gewoon gedronken, water, thee, slimpie (ranja zonder suiker). Dat ik te weinig at is sinds zondag, daarvoor at ik een normale hoeveelheid (ik bleef op gewicht voor een hele lange tijd, maanden, dus gezond aantal kcal) de periode daarvoor (voor stabiel) kwam ik aan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ de laatste tijd dat ik zo weinig at (afgezien van keren dat ik griep had en gewoon niet kon eten) was ergens rond 2012.
Toen kwam ik terecht op een gezond gewicht. Ik heb nooit ondergewicht gehad.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ eind deze maand gesprek met psycholoog, als ik het durf zal ik het melden.
Erna55
7 jaar geleden
Het heeft geen zin om voor een psycholoog iets verborgen te houden.
Wanneer je het niet durft te vertellen, kun je er niet mee geholpen worden. Desnoods schrijf je het op een briefje wat je geeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat snap ik, maar ik weet niet eens of ik er wel mee geholpen wil worden. Klinkt gek, maar iemand die dit nooit heeft doorstaan die begrijpt het ook niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee schat, dat laatste is niet waar. Dat is namelijk een kenmerk van veel eetstoornissen. Iemand met anorexia bijvoorbeeld wil twee dingen het liefst: gewoon zijn zonder dat gedoe met eten, én alleen gelaten worden om door te gaan met (bijna) vasten en zoveel mogelijk afvallen. Welke van die twee dingen de hoogste prioriteit heeft, wisselt vaak per moment. Dus zo gek klinkt dat mij helemaal niet in de oren. Natúúrlijk twijfel jij of je hier wel mee geholpen wilt worden, want iets in jou wil het liefst dat niemand dit merkt en dat je gewoon door kunt gaan om zo snel mogelijk veel af te vallen. Maar er is ook iets anders in jou, en dat is het zat om zich zo zwak te voelen en zo'n verknipte relatie met eten te hebben waarbij je je constant schuldig voelt. Ik heb het gelukkig nooit écht meegemaakt, maar het moet toch een ellendig bestaan zijn, als je eetstoornis hebt. Met niets anders bezig zijn de hele dag dan eten, calorieën tellen, je schuldig voelen om wat je eet en je tegelijkertijd schuldig voelen om wat je niét eet, omdat je daarmee jezelf ziek maakt en dat dus ook eigenlijk je eigen schuld is - tenminste, zo voelt het. Ik heb zelf ervaring met ondervoeding en de symptomen daarvan, en dát vind ik al ellendig, laat staan als daar nog eens dat hele psychologische complex aan gedachten en gevoelens bij zou komen die bij een eetstoornis horen. Dat gun je niemand. En dat gun ik jou al helemaal niet. Dus hoe moeilijk het ook is, ik hoop écht dat je het voor elkaar krijgt om dit toch met je psycholoog te bespreken. En als die een béétje ervaring heeft met eetstoornissen, dan weet die óók dat dat dubbele, dat idee dat je graag geholpen wilt worden maar toch ook eigenlijk weer niet, daar een onderdeel van is en kan hij/zij jou hopelijk helpen om dat wat beter te hanteren. En ook als je nu voor een ander probleem in behandeling bent of gaat, is het belang dat je psycholoog weet dat je op dit moment een (dreigende) terugval hebt met je eetprobleem. Bepaalde behandelingen wil je namelijk niet starten in zo'n periode, omdat dit de eetproblemen zou kunnen verergeren en andersom heeft je eetprobleem ook invloed op je emoties (die kunnen afvlakken) wat therapie minder effectief kan maken. Het is gewoon belangrijk voor een psycholoog om een compleet plaatje te hebben van jouw problematiek op dit moment, zélfs als dat betekent dat je wel vertelt dat je momenteel eetproblemen hebt, maar ook dat je er nog niet klaar voor bent om daarvoor gericht behandeld te worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankje Lies, dat is lief van je, dat je het snapt. Ik zal het zeker onthouden, om het te zeggen, ik vind het ergens ook gewoon belangrijk, het is wel mijn gezondheid. Mja, zo denk ik nu, andere momenten denk ik; gezondheid? belangrijk? Nou nee, er leuk uitzien (en dus slank zijn), dát is belangrijk.
Wat het allemaal met je doet..pff. Vervelend te lezen dat je wel problemen hebt gehad met ondervoeding, wat naar.
Ritsuka
7 jaar geleden
@Ytje hoe gaat het nu met je klachten?

Antwoorden (2)

Je trillerig voelen en hoofdpijn hebben dat doet vermoeden dat je uitgedroogd bent. Zet een pot lekkere thee een drink daarvan tot de hoofdpijn over is. Daarna ga je pas iets eten, en het is slim om dat licht verteerbaar te laten zijn. In water gekookte havermout, of een beschuit, en een appel of een banaan. Waarschijnlijk voel je je daar een stuk beter bij. Dan kan je de hoeveelheid die je eet langzamerhand wat gaan opvoeren totdat je weer aan een normale hoeveelheid zit.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een glas water kan je zelfs al beter doen voelen. Probeer maar, gewoon water uit de kraan is al goed.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik drink wel voldoende, vooral toen ik me minder voelde dacht ik ook aan vocht tekort maar ik drink juist iets meer dan voorheen.
Lijkt me niet dat ik zo veel vocht mis van eten?
De producten die je noemt heb ik helaas niet in huis, wel heb ik crackers die ik kan besmeren met wat jam, daar zal ik mee beginnen.
Na geslapen te hebben/in bed liggen voelde ik me beter, nu voel ik me weer minder goed.
Amadea
7 jaar geleden
Het zou natuurlijk ook kunnen dat iets van het weinige dat jij gegeten hebt was bedorven, en dat je nu last hebt van voedselvergiftiging. Of je kunt buikgriep hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Buikgriep betwijfel ik (natuurlijk kan het wel, maar als ik buikgriep heb dan geef ik over, nu niet).
Is dat bij voedselvergiftiging ook zo? Ik heb het een keer gehad maar toen was het heel erg.
Ik gok gewoon op een licht griepje die langer instand blijft dan normaal door het weinige eten.
Kan dat ook?
Amadea
7 jaar geleden
Als je griep zou hebben moet je volgens mij koorts hebben en hoort er ook spierpijn bij. Maar misschien dat dit anders werkt bij iemand die is uitgehongerd....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb wel erg last gehad van een warm hoofd/gezicht, had het idee dat dit door de hoofdpijn kwam. Spierpijn weet ik niet echt, wel beetje krampjes maar niet echt spierpijn.
Nou wil ik het ook niet echt uitgehongerd noemen..iemand die buikgriep heeft die is na 1 dag ook uitgehongerd want die heeft dan nog minder in zijn lichaam dan ik..
Cryofiel
7 jaar geleden
Er is verschil tussen eenmalig of kortdurig te weinig binnenkrijgen, zoals bij een buikgriep, en langdurig te weinig binnenkrijgen, zoals bij ondervoeding ten gevolge van een eetstoornis.
Bedankt voor je verdere uitleg in de reacties. Op je vraag: ja, het kan inderdaad komen door het weinige eten dat je maag nu protesteert. Je maag is niet meer gewend aan normaal eten, en jij bent niet meer gewend aan hoe dat voelt.

Zoals Cryo al aangaf in de reacties is het eten van hooguit 200-250 kcal per dag bijna gelijk aan vasten, en de effecten zijn daar dan ook naar. En dán is een paar dagen ineens best lang. Al na een dag of drie vasten merken mensen soms dat ze amper honger meer hebben. Dat geeft al aan dat allerlei processen in je lichaam gaan veranderen. Je maag gaat dus anders reageren op voedsel en dan kun je bijvoorbeeld krijgen dat je van een klein beetje eten je enorm vol of opgeblazen voelt.

Ook maagzuurklachten komen regelmatig voor bij mensen die vasten: allerlei spijsverteringsprocessen kunnen al beginnen als je alleen al dénkt aan eten ('het water loopt me in de mond' - en niet alleen de mond dus) of eraan ruikt. Ook kauwgom kauwen en hele kleine beetjes eten maakt dat er maagzuur wordt geproduceerd, maar omdat je je maag niet écht vult, heeft dat geen functie op dat moment, wat voor allerlei vervelende klachten kan zorgen: het gevoel heel snel vol te zitten bij weinig eten, opkomend maagzuur, verminderde eetlust, een brandend gevoel achter het borstbeen en misselijkheid. Ga je eindelijk weer eten, dan kunnen die klachten tijdelijk verergeren.

Ook je darmfunctie kan vertragen als je bijna niets eet. Als je darmen vrij vol zitten, kan dat druk geven op de maag zodat eten ongemakkelijk voelt, en het kan zélfs zo zijn dat van de weeromstuit je maag trager gaat werken omdat er als het ware sprake is van filevorming. Je kunt dan vooral snel misselijk zijn en het gevoel hebben dat je maaginhoud weer naar boven komt na het eten.

Zomaar even wat voorbeelden van wat er kán gebeuren als je een paar dagen (bijna) vast. Het kan dus inderdaad heel goed kan het weinige eten je huidige klachten veroorzaakt heeft.

De remedie is toch eten. Probeer rustig uit wat goed valt, en neem even geen dingen die de maag extra kunnen irriteren zoals koolzuurhoudende dranken, koffie en pittig gekruid eten. Neem wat meer rust zolang je je niet goed voelt, en probeer toch weer normale hoeveelheden te gaan eten. Niet dat je jezelf ziek moet eten, maar bouw wel zoveel mogelijk op. Als je lichaam weer went aan normaal eten, zal het ongemak ook minder worden. Duurt dat te lang, contacteer dan je huisarts. Je wilt immers een neerwaartse spiraal voorkomen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankje voor je antwoord, het klinkt allemaal vrij logisch en in combinatie van het antwoord hierboven gok ik het op een klein griepje, die wat langer duurt dan normaal door het weinige eten.
Ik heb vandaag al wat meer gegeten (ook meer geslapen, dat hielp ook) dan de afgelopen dagen, al vind ik dat wel enorm eng..maar ik wil ook echt niet in het ziekenhuis komen of zo.
Misschien klinkt het voor jou/jullie/lezers niet veel maar vandaag heb ik bijna 500 kcal op en ik voel me al een stuk beter dan gisteren. 500 kcal is niet veel..dat weet ik, maar ik ben er nog niet klaar voor om weer terug te gaan naar mijn oude aantal kcal dat ik at, ook al was dat een prima aantal kcal.
Ik doe mijn best.
Erg bedankt nogmaals voor je antwoord.
Ritsuka
7 jaar geleden
Goed om te horen dat je je alweer wat beter voelt. Probeer de tips uit dit antwoord vol te houden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Joh, 500 als je een tijdje 200-250 hebt gegeten is een goede stap hoor. Daar kun je op lange termijn niet op overleven, maar dat wéét je ook. Uiteindelijk zul jij een manier moeten vinden die voor jou werk, en als dat voorzichtig opbouwen is naar een normale hoeveelheid voedsel, dan is dat voorzichtig opbouwen. Natuurlijk heeft je lichaam nu voedsel nodig, maar als jij door iets langzamer op te bouwen een terugval kunt voorkomen, dan heb je mijn steun hoor. Ook heel goed dat je het rustig aan blijft doen: je lichaam heeft al langere tijd te weinig energie binnengekregen om überhaupt te kunnen functioneren, dus dan is het helemaal niet zo gek om wat meer te slapen en zoveel mogelijk rustig aan te doen. Zeker als je ook al een beetje grieperig bent. Misschien kun je vandaag een minimum van 1000 als doel stellen voor jezelf? Of - als dat echt niet lukt - 750, en dan morgen 1000?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1000 en 750 klinkt al erg hoog, maar ik eet vandaag bij iemand anders dus ik zal wel enigszins moeten.
Misschien ook wel goed.
Hoe ik er daarna bij zit zie ik dan wel. Bedankt voor alles in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij veel mensen helpt dat juist, samen eten. En het kan je ook weer een beetje op weg helpen: je went daardoor weer aan meer normale hoeveelheden eten, en dan is de stap zowel psychisch als fysiek naar gezondere hoeveelheden ineens minder groot. En weinig eten veróórzaakt ook eetproblemen soms, wist je dat? Een hele bekende studie in de jaren '40 naar ondervoeding toonde dat al aan. Gezonde vrijwilligers die langere tijd veel te weinig te eten kregen, gingen verschijnselen van eetstoornissen vertonen: 'raar' doen met eten, zich schuldig en 'vies' voelen als ze een weer wat meer aten, een verstoord lichaamsbeeld, de hele rimram. Dat is ook deels waarom een eetstoornis zo complex is: het weinige eten komt voort uit een psychische nood, maar veroorzaakt ook dat probleem. Soms komt het voor dat mensen die vroeger een eetstoornis hebben gehad en gewoon goed functioneren, ineens een terugval krijgen na een buikgriep of andere ziekteperiode: het weinige eten activeert dan ineens die eetstoornisgedachten. Soms herstelt dat spontaan, maar soms kan het iemand weer helemaal terugwerpen in die negatieve spiraal. Maar andersom werkt het dus ook: aan de ene kant kún je weinig eten omdat je dat psychisch niet aankunt, maar als je meer gáát eten, ga je dat psychisch ook weer beter aankunnen. Alleen moet je dan in eerste instantie een enorme drempel over in een soort vacuüm, en dat kan natuurlijk ongelooflijk moeilijk zijn. Daarom kán een beetje sociale druk soms positief uitwerken, dat je doordat je wel 'moet' eten, ook weer gemakkelijker kúnt c.q. wílt eten. Ik krijg de indruk dat je alleen woont, klopt dat? Dat maakt het wel extra moeilijk denk ik. Ik vind het zelf al lastig om elke dag echt een complete maaltijd te eten, en ik heb geen eetstoornis. Het komt bij mij ook wel omdat koken door mijn handicap erg zwaar is, maar als je samen eet doe je toch meer moeite.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik woon alleen inderdaad, maar ik eet minimaal 2x per week met iemand (familie of vriend) samen. Ik heb er normaal geen moeite mee gehad om alleen te eten, ik at wanneer ik honger had en maakte dan gewoon iets. Geen een grote maaltijd maar meerdere kleinere porties of zo.
Dat heeft verder weinig te maken met dit.
Ik voel me overigens wel stukken beter dus ik denk dat het even griep was, rondom mij heen hoorde ik meerdere mensen met hetzelfde probleem namelijk.