Kan je na een aantal jaren nog steeds last hebben van een traumatische ervaring?

Als klein kind heb ik moeten zien hoe mijn moeder vermoord werd. Ik ben toen vlak na de gebeurtenis naar therapie gegaan en tot nu bleek het goed te gaan. Nu na ruim 8 jaar heb ik er weer last van. Is dit mogelijk?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Erna55
7 jaar geleden
Ja, dat gebeurt. En eigenlijk is het heel logisch. Je hebt als klein kind iets gruwelijks meegemaakt. Daarvoor had je therapie gekregen. Je kinderlijke gevoel en verstand konden er toen mee omgaan. Nu je ouder bent kun je opnieuw dezelfde gebeurtenis bekijken. Met een volwassener blik en met een volwassener gevoel. Maar dat betekent ook dat je " meer volwassen gevoel" daar nog moet leren mee om te gaan. Je doet er goed aan om weer in therapie te gaan.
Bespreek dit met je huisarts.
Cryofiel
7 jaar geleden
Inderdaad, heel goed mogelijk. En zelfs niet verbazend.

Antwoorden (2)

Ook hier geldt weer: de vraag stellen is hem beantwoorden.

Het feit dat je er weer last van hebt alleen al bewijst dat je daar inderdaad last van kunt krijgen.

Traumatische ervaringen blijven je leven lang bij je en kunnen op de vreemdste momenten opduiken. Ook veel minder heftige traumatische ervaringen (in mijn geval bijvoorbeeld een achtbaanrit op mijn tiende waarbij de achtbaan kwam vast te zitten halverwege de helling en waar ik een uur in heb gezeten) kun je flink last van houden.

Dus: niets vreemds aan, zeker niet binnen zo weinig tijd. Zoek zo snel mogelijk hulp als het je dagelijks functioneren beïnvloedt; helemaal niemand zal je met zo iets een zeikerd noemen, integendeel. Je zult 't maar meemaken... :'( Sterkte!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
+
Ja, dat kan zeker. Het kan zijn dat je het (onbewust) weggestopt hebt, of eigenlijk maar deels verwerkt en dat het door een trigger weer boven is komen drijven. Een trigger kan iets zijn waar je je niet bewust van bent, een geur, een geluid, een beeld, een kleurencombinatie, een woord.
Trauma's kunnen een leven lang de kop op blijven steken. EMDR is een methode die heel goed kan helpen.
Bij kinderen is het soms zo dat het verdriet pas komt in de volwassenheid. Dat is iets wat heel vaak voorkomt. Dat is een copingsmechanisme, een soort 'wel moeten'.
7 jaar geleden
Snuffel
7 jaar geleden
Mijn vader heeft dingen gedaan waar de honden geen brood van lusten. Ik ben nu veertig en het blijft mijn leven beïnvloeden.