Kan je van kou depresief worden?

In mijn kamer hou ik het ltijd koud. Ik vind het fijn om te leren en te slapen. Maar ik denk dat het me ook depresief/levens moe maakt kan dat kloppen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
Zit je heel veel alleen op je kamer?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet direct lijkt mij, maar misschien kan het een rol spelen.
Poet
7 jaar geleden
De korter wordende dagen leiden eerder tot somberheid
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Van het vaak koud hebben kan je wel depressief worden.
Zolang je het warm hebt (kleding, warm bed) is het voor zover ik weet juist gezond.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je wordt niet depressief van kou zelf, zeker niet levensmoe.
Je kunt je wel depressief of somber voelen, maar dit heeft dan meer te maken met gedachtes en/of misschien te weinig vitamine D binnenkrijgen en/of dat je minder doet/bezig bent nu het wat kouder is.
Maar de kou zelf is niet de oorzaak.

Het beste antwoord

Van kou word je niet depressief.

Waar je wel depressief van zou kunnen worden, is het feit dat je nu veel minder fel daglicht "binnenkrijgt" dan in de zomer. Bij sommige mensen is dat effect zo sterk, dat ze elk jaar een winterdepressie krijgen, die pas in het voorjaar verdwijnt. Bij anderen is het effect aanwezig, maar niet zo heel sterk. Misschien val jij in die categorie.

Een ander mogelijk effect is dat je, wanneer je veel op je kamer zit, alleen bent. Van te veel alleen zijn kun je depressief worden. In dat geval ligt het niet aan je koude kamer, maar aan het feit dat je daar in je eentje zit. Je kunt zelf zien of dat de doorzaak is door te kijken of je in de zomer evenveel uren op je kamer zit als nu, en of je dan ook depressief wordt.

Nog een mogelijk effect, nu wel van de kou, is dat je onbewust stilzit wanneer je in de kou zit. Vaak zelfs een beetje in elkaar gedoken. In dat geval word je niet zozeer depressief van de kou, maar van het gebrek aan beweging.

Kortom: er zijn wel degelijk redenen waardoor je depressief zou kunnen worden wanneer je veel op een koude kamer zit. Die redenen hebben echter ofwel niets met de kou zelf te maken, ofwel ze hebben slechts indirect met de kou te maken.

Cryofiel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de hulp! : )
Cryofiel
7 jaar geleden
Graag gedaan!