Wat voelt u bij een schouderluxatie?

• U voelt hevige pijn.

• U kunt de schouder niet of beperkt gebruiken.

• Bij een luxatie naar voren ziet u een verdikking: dat is de bovenarmkop die uit het gewricht is geschoten. Indien uw arm aan de achterkant uit de kom is geschoten, dan zit de verdikking aan de achterkant.

• De schouder of bovenarm zwelt op en wordt rood, u hebt een verdoofd gevoel of krachtverlies in uw schouder of arm.

• Bij een gedeeltelijke ontwrichting ("subluxatie") voelt u meestal een klik met een oncomfortabel gevoel of vage pijn in de schouder.
fremar
7 jaar geleden
In mijn ervaring is dat heel verschillend per keer, afhankelijk van de richting waarin hij eruit ligt, de mate van verkramping van de spieren en of er bepaalde structuren worden afgeklemd die voor extra pijn zorgen.

Soms is de pijn heel hevig compleet met bewegingsdrang (die je niet goed kunt uiten) en misselijkheid en soms is het redelijk te doen (je gaat wel op pad naar de huisarts of SEH, maar vindt het niet per se erg als je even moet wachten). Soms is de pijn heel scherp, vooral als je per ongeluk een beetje beweegt of als je onderweg over een hobbel rijdt, soms is de pijn doffer en heb je nog het meeste last van de verkramping van de spieren. Soms wordt er iets afgekneld en wordt je arm doof of voel je continu dat vervelende gevoel dat je hebt wanneer de doorbloeding net weer op gang komt in een slapend ledemaat, en soms wordt je arm paars en voel je vooral een enorme druk die toeneemt bij elke hartslag (dat laatste is het moment waarop ik echt met spoed hulp zoek, al weet ik niet hoe terecht dat is).

En dat is alleen mijn ervaring. Toegegeven een ruime met een paar honderd schouderluxaties over de jaren, maar toch: het zal ongetwijfeld ook per persoon enorm verschillen. En natuurlijk heb je naast de pijn in elk geval een bewegingsbeperking, soms gil je het al uit als je je arm maar een millimeter probeert te bewegen en soms kun je binnen een bepaald bereik nog wat bewegen maar blokkeert hij bij bepaalde bewegingen.

Bij mij is de boel dusdanig uitgerekt dat het soms ook amper pijn doet, vooral als de spieren niet verkrampt zijn. Het is dan meer een trekkend, vervelend (OK: wel pijnlijk, maar geen schreeuwende pijn) gevoel rondom de schouder, vooral aan de kant waar de humeruskop staat. Dan heb ik niet eens altijd zin om naar een arts te gaan, maar maak ik eerst af waar ik mee bezig ben. (Al moet dat dan niet te lang duren, want de pijn kan dan ook ineens vrij snel gaan toenemen.) Terwijl ik een andere keer niet eens een normaal gesprek kan voeren en mega chagrijnig wordt als een arts me vraag 'hoe het hem het beste kan terugzetten' omdat ik dan denk: "dat kan ik je op elk moment van de dag uitleggen, maar niet NU, eikel. Zet gewoon dat ding terug, dán kan ik met je praten." Terwijl ik normaal gesproken altijd beleefd blijf.

Maar het is niet de schouder zélf die pijnlijk is, het zijn echt de weefsels er omheen. Tenminste, dat is bij mij het geval. Zoals met de meeste zaken zal ook dát wel erg verschillen per persoon.