Krijg je te weinig mineralen binnen als je alleen regenwater drinkt?

Ik dacht aan een regenton bij huis.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K
fremar
7 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/dranken/vraag/115653/regenwater-drinkwater
Castle
7 jaar geleden
Waarom niet gewoon kraanwater?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Opletten als er lood of koper e.d. op je dak ligt.

Het beste antwoord

Het beste wat je kan drinken is Water en er is dus niks mis met alleen water drinken. Je mineralen (en vitamines e.d.) krijg je voornamelijk binnen van je eten. Maar in eten zit ook vocht. Fruit heeft veel vocht e.d.

Let wel op met een regenton, stilstaand water gaat bacteriën krijgen die niet gezond zijn. Je moet dus voordat je dit water gaat drinken het water eerst filteren met een goed filter of goed koken (lees minimaal 10 minuten)

Regenwater is behoorlijk schoon water over het algemeen, schoner dan bijvoorbeeld slootwater of rivierwater.

Toegevoegd na 12 uur:
extra linkjes voor mensen die het niet helemaal geloven

Uit het SAS survival handboek
Survival forum
En bericht dat zure regen al een heel stuk verminderd is.
sterredag
7 jaar geleden
Z512099
7 jaar geleden
Regenwater is zeker geen schoon water, behoorlijk vervuild door de luchtbezoedeling.
Computoon
7 jaar geleden
Met alle vuiligheid uit de omgeving krijg je "zure regen". Ik zou er niet op vertrouwen dat dit met koken eruit gaat. Kortom, niet drinken. Het drinkwater uit de kraan voldoet aan bepaalde kwaliteitseisen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er staat ook "met een goed filter" in het antwoord.
Met de juiste wordt je water vele malen schoner dan kraanwater. (als je dat zou willen)
sterredag
7 jaar geleden
"over het algemeen" niet vergeten! In steden heb je inderdaad zure regen bijvoorbeeld, maar dan nog is dit schoner dan water uit de sloot. Ik heb kennis van survival technieken, ook in Nederlandse bushcraft. En geloof me, je drinkt liever gekookt of gefilterd water van regen dan vanuit de sloot. maar met een goed filter en goed koken kun je ook prima slootwater koken. Je hebt al een draagbaar waterfilter vanaf 30 euro. Waar je in principe rechtstreeks mee uit de sloot kan drinken. Bij zeer vervuilt water is aan te raden het water een paar keer door het filter te halen. Het enige wat niet met een goedkoop waterfilter te filteren is zijn chemicaliën, dan moet je echt koken (denk bijvoorbeeld aan nuclaire ramp) Met een filter met actief koolstof als onderdeel ondervang je OOK dit probleem. Dus geloof me maar als ik zeg dat je met een goed filtersysteem regenwater wat weken stil heeft gestaan, prima gedronken kan worden. Sommige mensen willen besparen op milieu en geld. Regenwater doet dit beide! En met kraanwater gaat dit niet op. Want serieus, hoe denk je dat ons kraanwater tot stand komt? Het enige verschil is dat dit grootschalige gebeurd. Wat je simpel in het klein ook kan uitvoeren. Maar ik zal nog even wat linkjes toevoegen, heb het nu opgezocht ook, hoewel ik dit dus gewoon wist. Maar dat geeft niet.
Z512099
7 jaar geleden
In je laatste zin schrijf je : "Regenwater is behoorlijk schoon water over het algemeen "... en dat is pertinent onwaar, bovendien is je antwoord naast de kwestie, de vraag was : Krijg je te weinig mineralen binnen als je alleen regenwater drinkt, ja dus, want regenwater bevat geen mineralen, is achter gebleven bij de verdamping.
Daarom een min van mij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hallo Sterredag,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Gaaf dat je de survival er ook bij betrekt. Dat er geen mineralen meer in het water zitten is duidelijk (Z512099), maar het is natuurlijk interessant of je zonder mineralen in je water toch goed kunt overleven. Ik ben benieuwd in hoeverre het dieet aangepast moet worden om dit mogelijk te maken.
Het probleem zit 'm dus vooral in het stilstaande water en de bacteriën en niet in het gemis aan mineralen?