Ik ben duizelig, bij sport, en krijg mijn ademhaling niet om de controle. Komt dit door bloedarmoede of iets anders?

Goedemiddag!
Ik ben er vorige week achter gekomen dat ik bloedarmoede heb, mijn Hb is/was 7,4, en bij lager dan 7,5 heb je dus bloedarmoede.

Vandaag had ik een wedstrijd, ik moest veel bewegen en na 1 set was ik duizelig. Even naar buiten gegaan en het ging weer goed.
Na nog 1 set, niks aan de hand.
Na nog 1 set, kreeg ik mijn ademhaling nauwelijks onder de knie. Gelukkig was er een trainer, die me tips gaf, en me rust gaf. Het was zo eng, en ik wil dit natuurlijk voorkomen voor de volgende keer.

Ik ben 14,5 jaar oud.
Heb ijzertabletten (daar waar je er 3 per dag van moet, en die slik ik ook echt 3x per dag, op de momenten die aangegeven staan)

Tips? Stoppen met sport is erg lastig, aangezien ik sta ingeroosterd en dat kan niet veranderd worden..

Goed weekend!

Toegevoegd na 1 minuut:
PS. Het was 1 x dat ik in ademnood kwam. Het is de laatste tijd niet vaker gebeurd en dat hou ik zeer graag zo!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou is 7,4 wel een HEEEEL lichte vorm van bloedarmoede (moet min. 7,5 zijn) , daar kun je nooit zulke zware klachten van hebben. Denk toch dat je het moet zoeken in je conditie, zeker in combinatie met de hoge temperatuur afgelopen tijd. Dat het buiten weer goed ging is een teken aan de wand ; binnen was het afgelopen tijd om te stikken. Ook zonder bloedarmoede. Het klinkt eerlijk gezegd meer als hyperventilatie. Al geef ik nogmaals in eerste instantie de schuld aan het weer / de temperatuur. Bij hoge temperturen kun je je beter niet inspannen.
Ritsuka
7 jaar geleden
Eet, drink, en slaap je genoeg?

Antwoorden (1)

Het lijkt me vrijwel uitgesloten dat een hb-waarde van 7,4 de oorzaak kan zijn van ademnood. Het is waar dat bloedarmoede kortademig kan maken, maar de ondergrens voor vrouwen is - afhankelijk van het laboratorium - 7,3 of 7,5 en jouw waarde zit dus echt op de rand van normaal. Ik vermoed dat veel huisartsen - zeker als andere waardes normaal zijn - daar geen eens medicatie voor zullen voorschrijven. Normaalwaardes geven over het algemeen een norm aan die geldt voor 95%, dus dat betekent dat voor 5% van de bevolking hun eigen normaalwaarde - dus zonder dat ze ziek zijn - iets hoger of iets lager ligt.

Daarbij slik je vanaf vorige week ijzertabletten en stijgt je hb daarmee gemiddeld per week ongeveer 0,5 punt. Na één a twee dagen zat jij dus naar alle waarschijnlijkheid al op de door jouw laboratorium geldende normaalwaarde en had je al géén bloedarmoede meer.

Dat je je ademhaling niet onder controle krijgt bij het sporten, kan komen door een slechte conditie of bijvoorbeeld door hyperventilatie, hoewel in het laatste geval juist bewegen vaak de ademhaling doet normaliseren. Bespreek met je trainer wat je hier aan kunt doen: zijn adviezen hebben je tot nu toe geholpen, dus waarschijnlijk kan hij je een volgende keer ook helpen. Als je duizelig wordt bij inspanning, is het meestal verstandig om het even iets rustiger aan te doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goedemiddag, bedankt voor je verduidelijkende reactie! Ik ga nog niet stoppen met mijn tabletten, want ik heb ze vast niet voor niets voorgeschreven gekregen voor 1 maand.
Weet jij toevallig ook of hier ook tabletten voor zijn? Dus puur voor het duizelig zijn? Of zijn dat die tabletten die ik nu heb?
Ik wacht uw reactie af!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ HelloItsMeHoi:
Kinderen hebben voor hun Hb een andere normaal waarde dan volwassen.
Bij een leeftijd tussen 12 en 18 jaar geldt voor jongen een normaalwaarde van 6,8-9,0 en voor meisjes 6,7-8,3. Zoals altijd verschillen deze waardes een klein beetje tussen verschillende laboratoria, maar met 7,4 zit je ruim binnen de normaal waardes. Er is dus géén bloedarmoede. @Lies12:
Je Hb stijgt alleen van ijzertabletten in geval van een ijzergebreksanemie. Bij andere vormen doen ijzertabletten helemaal niets, behalve bijwerkingen geven natuurlijk. Maar, zoas gezegd, er is geen anemie... Al met al ben ik met je eens dat het meer klinkt als hyperventilatie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Flipje: Dat alleen bij ijzergebreksanemie het hb stijgt is uiteraard waar, maar blijkbaar gaat de huisarts er vanuit dat er sprake is van ijzergebreksanemie. Er zijn immers ijzertabletten voorgeschreven :-) Bedankt trouwens voor het vermelden van de normaalwaarden voor kinderen, daar had ik nog niet eens aan gedacht! Des te vreemder is het dan wel dat er toch ijzertabletten zijn voorgeschreven.. @HelloItsMeHoi: het is zeker verstandig om je te houden aan de adviezen van je huisarts, al zijn er wel wat vragen te stellen bij het beleid (zie hierboven). Maar het is een goede algemene regel dat als je naar aanleiding daarvan iets anders zou willen doen dan je eigen arts aanbeveelt, je altijd éérst met die arts overlegt. Het was ook zeker niet mijn bedoeling te suggereren dat je moest stoppen, maar meer dat áls je al zou uitgaan van die waarde van 7,5 als normaalwaarde (wat dus niet juist is voor jouw leeftijd, zoals Flipje hier boven al aangeeft) je dan intussen daar al niet meer onder zou zitten. Maar je hb moet wel heel wat lager zijn wil je daar echt kortademig van worden hoor. Ik weet niet wat de reden is waarom er bloedonderzoek is gedaan, dus met welke klachten je bij de huisarts kwam? En nee, er bestaan geen medicijnen tegen duizeligheid. Sowieso kan duizeligheid heel veel verschillende oorzaken hebben en hangt het af van de oorzaak wat er eventueel tegen zou kunnen helpen. Als het één keer is voorgekomen tijdens het sporten, zou ik me er geen zorgen over maken als ik jou was. Dan ga je je alleen maar meer focussen op wat er gebeurt in je lichaam, en juist bij dit soort klachten heeft dat nogal de neiging om het juist te verergeren of zelfs te veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lies12, ik ben vanwege het 'duizeligheid' gevoel in mijn lichaam naar de HA geweest, zegmaar, het voelde alsof ín mijn lichaam alles draaide. Ik weet dus nog steeds niet wat ik hier aan kan doen.
Denk jij dat het kwaad kan om nog 3 weken te wachten? Ik speel dan geen wedstrijden, alleen train ik dan 2x in die 3 weken op wat hoger niveau, en 1x een partijtje tegen het team onder ons. Dus zeg maar 1x per week trainen/ Denk jij dat dit kwaad kan?