hoe weet ik waar ik vandaan kom?

Mijn ouders zijn Nederlands en hun ouders ook. Maar veel mensen denken als ze mij horen praten dat ik uit Ierland kom, ook Ieren zelf schijnen dat te denken als ik met ze praat. Mijn vraag is hoe weet ik waar ik vandaag kom? Kan ik ergens online vinden of onze famillie verweg uit Ierland komt of een andere manier?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ze je horen praten ????? Dan heb je je wel een heel eigenaardig accent aangemeten.....hoe of waaraan horen ze dat dan ? Aan je Nederlands ? Of heb je jezelf geleerd Engels te spreken met een Iers accent ? Dat zegt natuurlijk helemaal niks, behalve dat je dat blijkbaar een leuk accent vindt. Of is het vanwege je rode haar en je sproeten ? Als je ouders en je grootouders Nederlanders waren , is de kans groot dat je dat de generaties daarvoor ook was ; meer dan 100 jaar geleden werd er weinig gereisd, vergeleken met tegenwoordig. De enige manier om er achter te komen is stamboomonderzoek doen ; genealogie. Daar is HEEL veel over te vinden op Internet. Je zou met DNA-onderzoeken en een ander kunnen achterhalen, maar dat is geen werk voor een leek en daar kom je ook niet zomaar voor "in aanmerking".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En ik vergeet nog het belangrijkste : al wáren je overgrootouders 100 % volbloed Iers, dan zou dat nog absoluut aan jouw spreken NIET te herleiden zijn. De taal die je spreekt is volledig cultureel bepaald. Maar dan ook volledig.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Correct, @Marleen !
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Marleen, ze horen dit aan mijn Nederlands en Engels. Het zou kunnen dat ik dit accent heb aangeleerd maar dit lijkt me eigenlijks sterk. Ik heb geen rood haar en sproeten dus daar ligt het ook niet aan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ferdy007 Is gewoon toeval/aangeleerd, accent is geen overerfbare eigenschap. Dit kan met voorouders te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Denk aan de braboneger, deze spreekt met een brabants accent, niet met een accent welke je verwacht van iemand met donkere huidskleur.
Erna55
7 jaar geleden
Je spreekt het engels niet goed uit.
Je spreekt de woorden waarschijnlijk wat "hakkeriger" dan gebruikelijk bij het engels en je verschuift de klinkers naar een letter J.
Dit kan je docent engels wel horen. " Toevallig" vinden sommige mensen dat dat op iers lijkt. Je docent engels kan je vertellen hoe je de klinkers wel goed uitspreekt.

Het beste antwoord

MyHeritage.com is een wereldwijd bekend stamboomprogramma, met allerlei gegevens van voldoende tijd overleden voorouders, van geboortes, huwelijken, overlijdens, gebeurtenissen die vrijwel altijd zijn inbegrepen met plaatsnaam en datum. Daarnaast vind je soms ook nog andere gegevens, zoals documenten over immigratie/emigratie, mijlpalen, werk, etc.

Dit programma helpt je ook ontbrekende puzzelstukjes van (overleden) familieleden automatisch te matchen. Dat moet je dan wel eerst evalueren en ermee akkoord gaan.

Daarnaast zijn er zat soortgelijke programma's te vinden op internet.

Groet.