Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe slecht is roken voor je hersenen?

Hallo,
Ik heb er enorm spijt van maar halverwege mijn 15e begon ik met roken, soms rookte ik een hele dag niet en soms rookte ik wat meer, ik inhaleerde niet dan moet ik hoesten. Ik hield het in mn mond.(sommigen zeggen dat je altijd ademt dus inhaleert maar ik zoog niet opzettelijk alles in mn longen vanwege hoesten) Halverwege mn 16e ben ik gestopt alhoewel ik daarvoor ook al weken niet gerookt had dus dacht ik ik stop definitief. nu lees ik veel verhalen over concentratiestoornissen? Heb ik nu permanente hersenschade? Ik rookte zware shag

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
967
Ritsuka
7 jaar geleden
In elk geval heel goed dat je nu gestopt bent.
Z512099
7 jaar geleden
Je hebt maar een jaar gerookt en niet geïnhaleerd ( zware of lichte shag speelt weinig rol ), er is dus geen gevaar voor hersenschade, wel als je terug begint...
Rieneke1
7 jaar geleden
Wat Z512099 zegt denk ik ook.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het roken heeft een negatieve impact op uw hersenen, zo vermindert de doorbloeding en bij ontwenning kunnen er concentratieproblemen optreden. Ook verhoogt roken de kans op het krijgen van dementie, met name Alzheimer. Een ander gevolg van de verminderde doorbloeding is de verhoogde kans op beroertes. Rokers hebben hier meer kans op; naast een verminderde doorbloeding, is de bloeddruk hoger hetgeen kan leiden tot veranderingen aan de bloedvaten. Wanneer u stopt met roken, worden de bloeddruk en doorbloeding al spoedig beter.
(Lees meer...)
fremar
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding