Als je een snurker bent, heb je dan ook altijd slaapapneu?

Als je een stevige snurker bent, betekent dat dan ook dat je automatisch een milde vorm van slaapapneu hebt? Stop je tijdens het snurken met ademen voor enkele tellen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
dat kun je het beste door je huisarts laten onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Degene die jou heeft verteld dat je een stevige snurker bent, een partner of vriend(in) kan misschien ook zeggen of je tussendoor stopt met ademen?

Antwoorden (2)

Nee, dat is niet zo. Mensen met slaapapneu krijgen daar namelijk klachten door, met name vermoeidheid. Want zij worden telkens nadat hun adem gestokt is even wakker om weer aan zuurstof te kunnen komen. Daardoor krijgen zij te weinig herstellende diepe slaap. Een gewone snurker slaapt de hele nacht en gaat rustig door met ademhalen (alleen misschien door de mond in plaats van door de neus), en heeft daarom overdag geen last van moe zijn. Van snurken word je over het algemeen niet wakker, tenzij een slaapkamergenoot je port om je te laten omdraaien.
Amadea
7 jaar geleden
Nee, vooral ernstig snurken kan duiden op slaapapneu, maar er zijn veel meer mensen die snurken dan mensen met apneu's. Sterker nog: zolang je gesnurk hoort is er - op dat moment - geen apneu, want je kunt alleen snurken terwijl je ademt.

Als iemand snurkt en dan stilvalt om daarna ineens - soms met veel gerochel - wakker te worden, of als je daadwerkelijk kunt merken dat iemand niet ademt, zou er getest moeten worden op apneu. Datzelfde geldt bij ernstig snurken en snurken in combinatie met symptomen als slaperigheid overdag, niet uitgerust wakker worden, etc. Nog meer als iemand behoort tot een risicogroep (mensen met overgewicht, mannen van middelbare leeftijd, mensen met bepaalde anatomische kenmerken (korte dikke nek, grote amandelen, mensen met afwijkingen n neus- en keelholte, een grote tong, aandoeningen waarbij het bindweefsel verslapt is, etc.), mensen die alcohol gebruiken of roken, bij wie slaapapneu in de familie voorkomt, etc.