Kun je zomaar naar een andere huisarts voor een second opinion?

Laatst stelde ik een vraag over dat ik al sinds begin april ongesteld ben. Nu heb ik een hormoonkuur van de dokter gekregen zodat het even een week stopte en daarna weer even heel hevig verder ging. Alleen het was zelfs zo hevig dat ik het niet trok. Zo moest ik elk 1,5 uur naar de wc om mijn tampon te verwisselen, terwijl ik al Super Plus tampons gebruik. Ik ben nu in een paar dagen tijd al met mijn 3e pakje bezig.

Op dit moment begint de menstruatie iets minder hevig te worden, maar ik heb er nog steeds last van. Zo slaap ik bijna niet meer (omdat ik zo vaak moet verwisselen) en eten en drinken krijg ik ook bijna niet naar binnen zonder bijna te moeten overgeven. Ik kan op een dag maar 1 tot hooguit 2 maaltijden nemen. Daarnaast begin ik ook steeds te trillen met mijn benen en handen en merk ook dat ik duizelig word. Hoewel ik dit met mijn arts heb besproken zei hij dat ik dan maar aan de pil moest gaan.

Ik vertrouw dit écht niet en wil graag een second opinion en misschien wel naar een gynaecoloog. Ik ben namelijk bang dat ik zo bloedarmoede krijg of een vleesboom heb. Mijn moeder heeft namelijk ook veel last van vleesbomen gehad en ik denk dat het erfelijk is.

Zover ik weet kun je niet zomaar naar een andere huisarts vanwege verzekeringen en al. Dus hoe moet ik dit oplossen?

Toegevoegd na 5 minuten:
Misschien is het bij de misselijkheid ook handig om te zeggen dat ik sowieso niet zwanger ben ;) Gaat een beetje moeilijk als je niet seksueel actief bent

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bel je zorgverzekering even, zij kunnen je helpen door een arts te regelen die de second opinion doet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat creatieve zegt klopt. Maar weet je huisarts al over de nieuwe ontwikkelingen? Je hebt hormonen voorgeschreven gekregen. En daarna is er alweer een hoop gebeurt. Als het huisarts dit niet van jou te horen krijgt, kan hij/zij ook geen nieuwe acties ondernemen.
Het kunt ook bij je eigen huisarts een verwijzing naar een gynaecoloog vragen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sorry creatieve bedoel ik crea mee.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De huisarts is op de hoogte. Die zei alleen maar dat ik dan maar aan de pil moest, hoewel ik mijn twijfels heb. Ik denk namelijk dat er meer aan de hand is. @crea, bedankt voor het antwoorden. Dat lijkt mij een goede oplossing
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb je je huisarts al verteld dat je je zorgen maakt en dat je graag naar de gynaecoloog wilt? Misschien zijn menstruatiecups een voorlopige oplossing voor je slaapgebrek? Met de heftige menstruatie die je beschrijft zul je daar ook niet de gebruikelijke 8-10 uur mee halen, maar 3 a 4 is waarschijnlijk al een hele verbetering ten opzichte van nu. De MeLuna wordt veel aangeraden voor beginners en is ongeveer half zo duur als andere kwalitatief goede cups. Google maar eens. Het kan even duren voor je ermee leert omgaan, dat wel. En dat is natuurlijk niet de oplossing voor je probleem: dat is echt van de zotte zoveel bloed als je verliest, je hebt groot gelijk dat je naar de gynaecoloog wilt. En vraag meteen even je huisarts om je hb te laten bepalen, als dat niet recent al gedaan was. Ik hoop voor je dat er snel een oplossing komt.
tinus1969
7 jaar geleden
@Mel985, dit is een kwestie van 'de aanhouder wint'. Veel huisartsen gaan er (terecht) van uit dat allerlei klachten vanzelf over gaan. Door meerdere malen terug te komen wordt duidelijk dat het bij jou NIET vanzelf over gaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij zulk hevig bloedverlies is het niet ongebruikelijk om als huisarts het een en ander aan diagnostiek in te zetten. Is er bijvoorbeeld al bloed geprikt (zo ja, wat waren de uitkomsten? En dan niet alleen: alles was goed, daar kunnen we weinig mee.) Is er al een echo van de buik gemaakt, zijn SOA's al uitgesloten (je schrijft dat je niet seksueel actief bent, maar SOA's kunnen soms lang bestaan voordat je klachten krijgt.) De huisarts behandelt je nu alsof er geen tekenen zijn voor een specifieke oorzaak, dat kan helemaal terecht zijn, maar je moet wel eerst zoeken voordat je kan zeggen dat je niets kan vinden. Vleesbomen zijn makkelijk uit te sluiten middels een vaginale echo, soms zelfs al met een normale echo. Als je daar echt zo bang voor bent dan kan je je huisarts toch gewoon vragen dat voor je uit te sluiten?

Het beste antwoord

Voor zover ik begrepen heb van AVROTROS Radar moet je je zorgverzekering bellen en aangeven dat je een second opinion wil. Het is het beste om dan ook alvast de naam en het adres enzo te hebben van de door jou gekozen 'second opinion-huisarts' en die tijdens het gesprek te noemen zodat je zorgverzekeraar meteen kan kijken of ze een contract hebben met die huisarts i.v.m. evt. vergoeding; dan weet je meteen of je de kosten vergoed krijgt of dat je zelf moet betalen.
Let op: bij sommige zorgverzekeraars en/of polissen kan je zelf geen andere huisarts kiezen, omdat zij dan een lijstje met goedgekeurden hebben; zij kiezen dan voor jou een huisarts uit.