Waarom mogen alleen mannen stamceldonor worden bij een oproep voor stamceldonoren?

Zag op tv een oproep om je aan te melden om stamceldonor te worden zodat zo'n duizend leukemie patiënten een kans hebben te genezen.
Je moet jong,gezond en man zijn.
Waarom alleen mannen?lijkt me best mooi om zoiets te kunnen doen..

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.6K
ronron1212
7 jaar geleden
Vrouwen kunnen dit ook doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee ze zeiden:je kan je aanmelden als je jong,gezond en man bent.
Daarom stel ik deze vraag
ronron1212
7 jaar geleden
Vrouwen kunnen zich echt gewoon aanmelden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik had zelf al gevonden dat vrouwen zich ook kunnen aanmelden,maar ik had daarvoor die oproep op tv gezien en daar werd gezegd alleen mannen
ronron1212
7 jaar geleden
Zal de reclame of oproep even op mannen geweest zijn. Komt er misschien ook een voor vrouwen. Maakt het iets uit dan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Laurena Je gebruikt een drogredenering en maakt daar een vraag van. Er is jouw 1 geval bekend dat men uitsluitend om mannen vraagt> ....> Waarom mogen alleen mannen stamceldonor worden bij een oproep voor stamceldonoren? Blijkbaar is dat ene geval voor jouw al voldoende om aan te nemen dat dit algemene regel is. Zo werkt het niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@MrTomaat Ik neem helemaal niet aan dat dit dan de algemene regel is,ik vraag me gewoon af wat de reden is dat alleen mannen zich bij deze oproep kunnen aanmelden.
Ik zat samen met vrienden te kijken en we hadden het er met elkaar over maar niemand weet waarom het zo is.
Daarom stel ik deze vraag,ik was er zelf al achter dat vrouwen zich verder wel aan mogen melden,dat was zo opgezocht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Waarom mogen alleen mannen stamceldonor worden bij een oproep voor stamceldonoren?" "ik vraag me gewoon af wat de reden is dat alleen mannen zich bij >deze< oproep kunnen aanmelden." In de hoofdvraag lijkt het alsof je aanneemt dat het voor alle oproepen geldt. De zin:
"Waarom alleen mannen?lijkt me best mooi om zoiets te kunnen doen.."
Vergroot het idee dat jij dat idee hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Djeez ...moet ik me soms verantwoorden voor deze vraag!?
Het kan ook dat stamcellen voor onderzoek of een andere reden gebruikt worden,deze oproep sprak me aan omdat ik iemand ken die deze ziekte heeft.
Dus het lijkt me mooi zelf iets te kunnen doen.
Zo goed @MrTomaat?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gisteren weer die oproep gezien,weer werd er alleen gezegd dat mannen zich kunnen aanmelden..

Antwoorden (1)

Volgens https://www.europdonor.nl/donor/aanmelden/ kan je stamceldonor worden als je gezond bent en tussen de 18 en 50 jaar oud. Maar ze zijn vooral op zoek naar jonge donoren, omdat de resultaten van een transplantatie beter zijn naarmate de donor jonger is. Daarmee heeft de patiënt dus een betere kans.

Er staat echter niet bij dat alleen mannen zich mogen aanmelden, dus een vrouw kan dat wel degelijk óók. De informatie in die oproep klopt dus niet, of jij hebt het verkeerd begrepen.

Naast de leeftijdsvoorwaarde zijn er een aantal criteria om medische risico's voor zowel donor als ontvanger te vermijden. Bij de registratie vul je daarom een medische vragenlijst in. Er wordt gepeild naar je algemene gezondheidstoestand, naar welke medicatie je eventueel neemt, ingrepen of behandelingen die je onderging en risicosituaties voor door bloed overdraagbare infectieziekten zoals AIDS, hepatitis B en C. Deze criteria zijn dezelfde als voor bloeddonoren, die sowieso in aanmerking komen als stamceldonor. (Als je niet wilt dat deze testen worden verricht, dan kun je geen donor zijn).

Toegevoegd na 20 minuten:
Op http://www.haagmedia.nl/meer-jonge-stamceldonoren-nodig/ vond ik een tekst die verklaart hoe deze oproep tot stand kwam:
"De campagne is met name gericht op jonge mannen tussen de 18 en 35 jaar oud. Dit is omdat zij vaak fysiek sterker en gezonder zijn en daardoor meer stamcellen hebben waardoor de kans van slagen groter is. Maar gezonde mannen van 36 tot en met 50 jaar kunnen zich ook aanmelden. Voor meer informatie omtrent aanmeldingen zie www.stamceldonor.nl ".

Maar het is dus echt niet zo dat vrouwen zich niet mogen aanmelden. Vermoedelijk zijn er sowieso meer vrouwen die het al doen, omdat die zich daar eerder toe geneigd voelen. En willen ze gewoon graag meer mannen hebben, vanwege die grotere slagingskans.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij de oproep op tv werd gezegd dat alleen mannen zich kunnen aanmelden.
Amadea
7 jaar geleden
Welk programma was dat? Dan kan ik het even naluisteren!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het was geen programma,het kwam tussen de reclames door,op Comedy Central.
Ze lieten ook patiënten zien,mensen in het ziekenhuis met leukemie die op een donor wachten.