Waarom krijg je als je gips krijgt niet gelijk loopgips?

Mijn zusje had gips gekregen. Ze mocht er niet op lopen. Nu is ze loopgips aan het halen. Maar waarom eerst gips waar ze niet op kan lopen.Het kostte mijMIJN benen!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
15.3K

Het beste antwoord

Gewoon gips en loop gips is allebei goed hard, maar loopgips heeft een soort mee gebakken laars-hak, waardoor je er op kunt steunen. Enigszins dus. Met gewoon gips is het dus niet de bedoeling dat je er gewicht opzet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat je voet anders direct erna weer breekt, maar als het iets gesterkt is maar nog niet helemaal dan krijg je loopgips...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Loopgips is lang niet zo sterk als de "gewone"6 weken gips. Als je zusje nu meteen loopgips had gekregen, dan zou de breuk nog erger kunnen worden...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De breuk in het bot zal eerst moeten genezen natuurlijk.
Tijdens het genezingsproces zal alles op de zelfde plaats moeten blijven.
Als het voldoende is aangegroeid krijg je ter ondersteuning van de nog steeds kwetsbare plek, loopgips zodat je met voorzichtigheid weer enigszins mobiel bent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
direct na de breuk is het been nog opgezet. Het eerste gips geeft het been de gelegenheid tot normale proporties terug te komen. Daarna wordt er nieuw, goed passend gips aangebracht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
loop gips is dikker en er komt een speciale hak onder het gips om op straat er mee te kunnen lopen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het eerste gips is juist bedoeld om er helemaal niks mee te kunnen zodat het bot de tijd krijgt om te helen. Als het al een tijdje aan het helen is kan er weer wat belasting van het bot plaatsvinden en mag je dus loopgips halen.