Kun je met hoofdluis naar je werk?

Er is hoofdluis bij mij gevonden, moet ik hiervoor mijn werk afbellen of kan ik gewoon gaan. Ik werk achter de kassa

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga even naar de drogisterij of apotheek, als je daar tijd voor hebt, het lijkt me het beste dit te behandelen voordat je gaat. Als je daar geen tijd voor hebt, overleg dan even met je werkgever wat te doen, vind hij/zij dat je moet komen, hang dan je jas apart van de andere jassen.
Erna55
8 jaar geleden
Een hoofdluis springt niet over van jou naar de klant of collega.
Hoofdluis is niet besmettelijk via handen.
Je kunt ook gewoon de levensmiddelen aanraken.
Gebruik luizenshampo.
Stop je jas, shawl en muts in een vuilniszak.
tinus1969
8 jaar geleden
Kammen kammen kammen!

Antwoorden (2)

Er is geen wettelijke regel die zegt dat je thuis moet blijven, ook kun je je er niet voor ziekmelden.

Ik denk zelfs dat je officieel de tijd die je evt later komt omdat je het eerst wilt behandelen als vrije tijd zult moeten indienen en niet als ziek kun melden.

Hoe erg dit ook klinkt, bedenk het volgende:
Die luis heb je niet vannacht gekregen.
De kans dat iemand 1 luis op zijn hoofd heeft en dat gelijk dezelfde dag ziet is zeer zeer klein. Meestal heb je dus als een tijdje luis voordat je het ontdekt. Als je ook neten hebt en echt meerdere luizen heb je zeer waarschijnlijk al zeker 3 weken luis.
Je gaat dus (zonder dat je het weet) al dagen met luis naar je werk.

Verder springen ze niet door de lucht, dus als je losse haren in een vlecht of knot doet, met niemand gaat knuffelen of stoeien ed kun je in principe gewoon nog een dag zo werken zonder dat je iemand anders ermee besmet.

Wel snel behandelen daarna natuurlijk maar dat spreekt voor zich.
Op scholen kunnen kinderen ook niet verplicht worden om thuis te blijven. Scholen kunnen ook niet eisen (wel vragen) of het kind direct wordt opgehaald als iemand luis vaststeld. Met sommige besmettelijke ziekten is dit wel zo maar luis geeft ongemak, het is geen bedreiging voor de volksgezondheid.

Toegevoegd na 42 seconden:
vaststeld=vaststelt
Summo
8 jaar geleden
Bel je leidinggevende, zeg dat je hoofdluis hebt, en van plan bent te komen werken.

Als hij dat geen goed idee vindt, is het plots ZIJN beslissing -en moet hij ook de gevolgen oplossen.
tinus1969
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Vanwaar de min?
tikrit
8 jaar geleden
Ik geef je een +, ik vind het wel een goed idee. Niemand zit op besmetting te wachten via jassen aan de kapstok en zo.