Kan de ziekte van Raynaud ook kougevoeligheid veroorzaken?

Ik heb hoogstwaarschijnlijk de ziekte van Raynaud. Ik ben niet naar de huisarts geweest maar bijna alle, soms alle, symptomen kloppen. Ik merk ook dat ik bij mijn handen en voeten veel gevoeliger ben voor kou dan anderen. Ik fiets ruim 1 uur naar school en draag als het rond de 0 graden is dubbele handschoenen maar heb hierbij toch veel pijn terwijl de anderen wel koude handen hebben maar niet meer dan dat. Ik weet niet of ik een aanval heb tijdens het fietsen aangezien ik de kleur van mijn handen niet zie en ik ervaar dan ook geen erge tintelingen, het voelt wel alsof er minder bloed naar m'n handen toestroomt. Als ik aankom op school en m'n handschoenen uitdoe bij kamertemperatuur merk ik dat ik nog een beetje last heb van m'n handen, alsof het bloed er weer naartoe moet stromen. Ze worden dan heel rood. Het blijft dan nog een paar minuten zeer doen maar laatst bleef het iets van een kwartier veel zeer doen. Heeft deze gevoeligheid te maken met de ziekte van Raynaud?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja wanneer je je de ziekte van Raynaud hebt ben je gevoelig voor kou.
Je handen, voeten, neus voelen pijnlijk aan, Van je handen kun je last krijgen wanneer je zoals je zegt in de kou fietst, loopt. Zelfs dubbele handschoenen werken dan niet. Je handen worden wit, blauwig en pijnlijk. Het beste kun je naar de huisarts gaan om het vast te laten stellen. Verder niet te knellende handschoenen dragen, niet roken, matig koffie. Ook tijdens stress/emotie kun je er last van krijgen. Warm je handen langzaam op als je een aanval krijgt, dan voorkom je de pijn redelijk.