Wanneer naar de huisartsenpost en wanneer naar de SEH?

SEH=spoed eisende hulp.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Bij veel ziekenhuizen bestaat die keus niet: daar passeert iedereen de huisartsenpost die op dezelfde locatie gevestigd is als de spoedeisende hulp (tenzij iemand via de ambulance binnenkomt). Afhankelijk van de mate van ernst bepaalt de arts wie door moet naar de SEH en voor wie "gewone" huisartsenzorg voldoende. Dit voorkomt o.a. misbruik van de (dure) SEH.

De SEH is voor medische zaken die 's avonds en in het weekend gebeuren, die niet kunnen wachten op gewone huisartsenzorg tijdens reguliere werktijden van een huisarts.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een ziekenhuis omschreef het als volgt

"Is uw situatie niet levensbedreigend, ga dan naar de huisarts of huisartsenpost. De kosten voor een bezoek aan de huisartsenpost vallen onder uw basisverzekering en hiervoor hoeft u geen eigen risico te betalen. Als het nodig is, verwijst de huisarts u naar het ziekenhuis. De huisartsenpost is ook ’s avonds, in het weekend en op feestdagen geopend."
Computoon
8 jaar geleden
Neem als je direct zorg nodig hebt tijdens kantooruren altijd eerst contact op met je huisarts. Hij/zij beoordeelt dan of je langs moet komen, naar de spoedeisende hulp moet gaan of een ambulance nodig hebt.

Is het weekend, avond of nacht en heb je klachten die niet kunnen wachten tot de volgende dag of na het weekend dan bel je de huisartsenpost. Een assistent(e) aan de lijn stelt enkele vragen en schat in of je zelf iets kunt doen, langs moet komen of moet worden opgehaald door een ambulance.

Je mag niet zomaar bij een huisartsenpost binnenlopen maar kunt daar alleen terecht als het met de assistent(e) is afgesproken.

Naar de spoedeisende hulp kun je alleen gaan na te zijn doorverwezen door een arts. Het is niet de bedoeling dat je daar op eigen houtje naartoe gaat. Als je geen doorverwijzing hebt dan moet je langer wachten, of je wordt alsnog naar je huisarts gestuurd. Met een doorverwijzing van hem/haar of van de huisartsenpost ben je dus veel sneller aan de beurt.

Bij een levensbedreigende situatie moet je direct 112 bellen. Dan hoef je niét eerst contact op te nemen met de huisartsenpost.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Naar de spoedeisende hulp kun je alleen gaan na te zijn doorverwezen door een arts." Als je in een levensbedreigende situatie zit, en wachten op de ambu duurt langer dan naar de SEH gaan (bijv. als je toevallig net naast t ziekenhuis bent) moet je dan eerst langs een huisarts/huisartsen post, wat mij onlogisch is, of nemen ze je dan wel meteen op?
Computoon
8 jaar geleden
Dan word je echt wel opgenomen. Maar dat je iets acuuts levensbedreigends krijgt terwijl je EN net in de buurt van het ziekenhuis bent EN het langer duurt voor de ambulance er is dan zelf rechtstreeks naar het ziekenhuis te gaan is nogal theoretisch. "Vroeger" werden die SEH's ook wel eens misbruikt door mensen die geen zin hadden om op de reguliere tijden een afspraak te maken met hun huisarts, "we rijden wel langs de eerste hulp". Ze zagen de SEH als een handig alternatief waarop je elk moment van de dag kon binnenlopen en zonder afspraak geholpen werd. Het is maar goed dat het "filter" van de veel goedkopere huisarts(enpost) ertussen is geschoven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is ook niet zo dat je zonder verwijzing niet naar de SEH kunt of dat je dan langer moet wachten: na aanmelding bij de SEH word je standaard gezien door een triageverpleegkundige (tenzij duidelijk is dat acuut zorg nodig is en/of het erg rustig is en je sowieso meteen door mag) en daar wordt de urgentie bepaald. Iemand die al gezien is door de huisarts en doorgestuurd wordt op bijvoorbeeld verdenking van een botbreuk, moet écht langer wachten dan iemand die zonder verwijzing met een spuitende slagaderlijke bloeding binnenkomt. En de SEH is er ook niet alleen voor levensbedreigende situaties. Hoewel het bij niet-levensbedreigende situaties meestal wel te doen is om eerst de huisarts(enpost) te bellen om eventueel telefonisch een verwijzing te regelen, maar met een overduidelijke botbreuk of luxatie is het vaak niet zinvol om eerst naar de huisarts te gaan. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Maar meestal moet je dan alleen maar twee keer wachten.