Hoe vind nu eigenlijk identificatie van onbekende doden aan de hand van het gebit plaats?

Ik bedoel hoe kun je iemand identificeren aan de hand van het gebit? Wie weet hoe mijn gebit er ooit heeft uitgezien? Of alleen aan de hand van eerdere foto's van de tandarts misschien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Geslacht, lichaamslengte, ontwikkeling van het haarkleed, kleur van de ogen, vingerpatroon (dactyloscopie), gebitsstatus (gegevens van tandartsen), littekens, tatoeages, naevi en bloedgroep. Ook ziekelijke afwijkingen (bijv. skeletafwijkingen) en tijdens het leven gemaakte röntgenfoto's kunnen voor het vaststellen van de identiteit belangrijk zijn. Voorts kledingstukken (soort, aard van de stof, dessin, maat, merken enz.) en schoenen (maat). Van een geskeletteerd lijk kan door meting van de lengte van de lange pijpbeenderen met behulp van de door Pearson of door Dupertuis en Hadden ontworpen formules de lichaamslengte binnen betrekkelijk nauwe grenzen worden berekend.

Voor bepaling van het geslacht zijn bekken en femora het belangrijkst.
Voor leeftijdbepaling zijn gebit (bij het kind het stadium van ontwikkeling: melkgebit, blijvend gebit; bij de volwassene tekenen van slijtage van de kauwvlakken, retractie van het tandvlees) en skelet (bij jonge personen de verhoudingen van de epifysaire schijven, bij oudere personen ouderdoms afwijkingen, atrofische botverandering) van belang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja precies, foto's die ooit van je gebit zijn gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus... als deze niet beschikbaar zouden zijn, kan er geen gebitsidentificatie plaatsvinden? Of zijn er toch wel degelijk andere manieren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen er nog niet zoveel foto's gemaakt werden, hadden tandartsen van die kaarten waarop een gebit was afgebeeld per patiënt, en daar stond op aangegeven wat er ooit aan gedaan was.
Identificatie van onbekende stoffelijke overschotten aan de hand van het gebit is het grootste werkterrein van de forensische odontologie. Ook bij massarampen, waarbij vele slachtoffers zijn, is gebleken dat identificatie aan de hand van het gebit zeer goed toepasbaar is.

Internationaal wordt over het algemeen gebruik gemaakt van de tandnotering zoals deze door de FDI opgesteld is. Dit systeem kent aan elke tand en kies in de mond van de mens een nummer toe dat bestaat uit twee cijfers. De mond wordt allereerst opgedeeld in vier delen en vervolgens wordt de locatie van de tand bepaalt ten opzichte van het snijpunten van deze kwadranten. De nummering gaat hierbij van het midden naar achter.

Van iedereen die ooit naar de tandarts is geweest worden de gebitsgegevens opgeslagen. Alle behandelingen worden opgeslagen en foto's bewaard. Justitie kan ten allen tijde tandartsen oproepen om gegevens van hun patiënten door te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, aan de hand van de gegevens die je tandarts in zijn dossier heeft