Hoe wordt de O2 saturatie gemeten van je bloed?

Als je in het ziekenhuis ligt, doen ze wel eens een soort van knijper op je vinger, die meet je O2 (zuurstof) in je bloed. Maar hoe weet zo'n ding de saturatie? Want er word geen bloed geprikt enzo.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Zo werkt een saturatiemeter:
Wanneer het hemoglobine gebonden is aan zuurstofmoleculen heeft het een rodere kleur dan de hemoglobinen zelf dat geen zuurstof vasthoudt. Dit verschil in kleur wordt waargenomen door de Oximeter.
Om dit te kunnen meten zendt de Saturatiemeter infrarode lichtgolven door de huid van de vinger en vangt het teruggekaatste licht weer op. Uit het verschil in kleur tussen de uitgezonden en teruggekaatste lichtgolven kan men de saturatie meten, ofwel het gehalte aan hemoglobine dat aan zuurstof gebonden is.
Bij een gezond persoon ligt deze waarde boven de 95 %.
Erna55