De grote piek is de depolarisatiegolf van de hartkamer, de kleine "golf" is de repolarisatiegolf van de hartkamer.
De depolarisatie is het openzetten van de ionkanalen, en dat gaat snel.
De repolarisatie is het actief terugpompen van Na+ en K+ ionen, en dat gaat langzaam.
Wat je beschrijft is overigens de registratie van afleiding II.
Er worden altijd 6 afleidingen gemaakt, I, II, III, AVL, AVR, AVF.
Elke afleiding is de spanning tussen 2 elektroden. Telkens een ander paar, dus.
Als je meer wilt weten moet je cardiologie gaan studeren.
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helaas een -1 en wel om het volgende: Ik ben het op meerdere punten oneens met je antwoord.
De kleine piek (T golf) na de grote piek (QRS-complex) is inderdaad de repolarisatie van de hartkamers. De depolarisatie van de hartspiercel gebeurt inderdaad door het open zetten van (hoofdzakelijk) natrium kanalen.
De repolarisatie is echter niet toe te schrijven aan de Natrium-Kalium pomp. Tijdens de repolarisatie, of fase 3 van de actiepotentiaal van de hartspiercellen gebeurt namelijk het volgende: de L-type calcium kanalen sluiten waardoor de influx van calcium stopt en de plateaufase stopt, dan is er inderdaad een kalium efflux maar deze komt door voltage gated kalium channels (slow & rapid). Dit zijn ionkanalen en zeker geen natrium kalium pomp en gebeurt ook niet actief, maar berust op diffusie! Dan is de huidige gouden standaard het 12 kanaals ECG. Dat betekent dat er 12 afleidingen gemaakt worden: I, II, III, aVL, aVR, aVF, V1, V2, V3, V4, V5 ,V6. Het 5 of 6 kanaals ECG is iets sneller te maken, al valt dat tegenwoordig ook wel mee, maar lijkt iets minder betrouwbaar dan een 12 kanaals ECG en wordt dan in de praktijk ook weinig toegepast. Dan begrijp ik uit de opmerking: wat je beschrijft is de registratie van aflijning II dat je suggereert dat alleen in lead II een groot complex gevolgd is door een klein heuveltje?
Dat is namelijk ook niet correct. Eigenlijk is dit afhankelijk van de hartas. Maar op een normaal ECG zie je dit ook meestal in aVL, aVF, V4, V5, V6, II, I. In de rechter afleidingen zie je dit beeld eigenlijk ook, maar dan omgekeerd. Dus een groot complex en heuveltje naar beneden.