gedoneerd bloed wordt gescheiden in rode bloedcellen, witte bloedcellen, bloedplaatjes en plasma, hoe wordt dit gedaan?

Ik las op de website van sanquin dat gedoneerd bloed wordt gescheiden in verschillende bestandsdelen. Gebeurd dit chemisch, of meganisch, hoe wordt dit scheiden gerealiseerd?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Dat doen ze door te centrifugeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het eerste wat gebeurt met gedoneerd bloed is dat er een antistollingsmiddel wordt toegevoegd om te voorkomen dat het zakje bloed één grote prop wordt en vloeibaar blijft. Dat gaat trouwens vanzelf, tijdens de donatie, want dat middel (citroenzuur) zit al in de bloedzakken. Het bloed wordt éérst getest op een aantal ziektes die overgedragen kunnen worden (denk aan HIV, hepatitis, enz.), en dan verwerkt tot bloedproducten.
Voor het scheiden wordt het bloed gecentrifugeerd met speciale apparatuur, en dan krijg je de producten die je zelf noemt.
Tegenwoordig wordt er géén volbloed gebruikt om aan patiënten die het nodig hebben toe te dienen, het is altijd bloed dat gereconstitueerd is op basis van de verschillende producten en "op maat" gemaakt voor elke specifieke toepassing.
Een patiënt die bloed nodig heeft na een hevig bloedverlies heeft een andere behoefte (vooral plasma en rode bloedcellen) dan b.v. iemand met bloedarmoede (vooral rode cellen), of een leukemie patiënt (vooral witte cellen)
En dan is uiteraard ook bloedgroep belangrijk, dat wordt ook voor de zekerheid vooraf gecheckt, ook al is het bloed van elke donor altijd meteen voorzien van een code en de groep.