Als bloedsamples worden vernietigd, wat gebeurd er dan precies mee?

Er staat op veel websites van bijvoorbeeld laberatoria dat bloedsamples worden vernietigd. Wat wordt er dan exact met het bloed gedaan? Is er een bedrijf wat het niet bruikbare bloed vernietigd? Hoe wordt dit bloed verwerkt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
Ritsuka
8 jaar geleden
volgens mij verbrand

Antwoorden (2)

De fik erin. Meeste laboratoria hebben daar eigen verbrandingsovens voor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartelijk dank voor het beantwoorden van deze vraag. Heb je een bron of een voorbeeld van een laberatorium met een eigen verbrandigsoven?
Ritsuka
8 jaar geleden
van Gansewinkel regelt voor ons lab de afvoer van laboratorium spullen (de platen, buizen, monsters etc)
Thecis
8 jaar geleden
Ik heb inderdaad geen een lab gezien wat een eigen oven heeft. Daarom een min (en ik kom best veel op verschillende labs). Het is namelijk uitzondering. Meestal worden de samples inderdaad (zoals Ritsuka al zegt) verzameld in (meestal blauwe / zwarte) bakken, deksel erop (daarin zit een lijmlaag waardoor contaminatie niet meer mogelijk is) en afgevoerd. Ik ken ook alleen maar van Gansewinkel die dat doet en daar gaat de hele zooio inderdaad in een verbrandingsoven (incinerator).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ritsuka, hartelijk dank voor deze reactie, ik heb contact opgenomen met van Gansewinkel en zij konden het leeuwendeel van mijn vragen beantwoorden!
@Thecis, ik had ook nog niet gehoord van Laberatoria met eigen verbrandingsovens.
Ritsuka
8 jaar geleden
@Thecis wij hebben blauwe bakken met geel deksel met verzegeling, die klik je dicht en er zit een lijmlaag in het deksel waardoor hij volledig dicht zit. Dan gaat er een sticker op (er staat ook al biohazard logo op).
We bewaren het in een afgesloten zeecontainer op het terrein en 1x in de maand (of eerder als de container bijna vol is) komt van Gansewinkel het afvoeren en krijgen we een nieuwe zeecontainer.
Thecis
8 jaar geleden
@Ritsuka,
Zo wordt het idd ook gedaan bij de laboratoria gedaan waar ik gewerkt heb.
Enige verschil is dat ik nooit gezien heb dat ze de gehele container meenemen. Grappig.
Ritsuka
8 jaar geleden
ze komen met een wagen met kraan, en die takelt een lege container eraf en neemt de volle container weer mee. Zit netjes logo Biohazard enzo op de buitenkant.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb in een ziekenhuis (Twee steden ziekenhuis, Waalwijk) gewerkt waar men een eigen verbrandingsoven had. Dat is wel een aantal jaren geleden, misschien zijn de regels verandert en hebben ze hem niet meer.
Het wordt afgevoerd en (meestal) verbrand als (specifiek) ziekenhuisafval of vergelijkbaar.
tinus1969