Wat is de veroorzaker van ademtekort gevoel?

Als je je adem inhoudt krijg je het welbekende beklemmend gevoel in de romp, dat naarmate je langer inhoudt steeds sterker wordt.

Nu vraag ik me af, wat de organische oorzaak is van dit gevoel? Bij een zuurstof of ademtekort door inhouden adem, welk biologisch mechanisme zet dit gevoel in werking, of is het louter een waarschuwingssignaal vanuit het zenuwstelsel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als je je adem inhoudt, adem je geen zuurstof meer in. Maar je ademt ook geen koolstofdioxide meer uit. De koolstofdioxide blijft dus opgelost in je bloed.

Opgelost koolstofdioxide is bekend als koolzuur. Je bloed bevat dan dus meer koolzuur. Daardoor neemt de zuurgraad van je bloed toe. Weliswaar een ieniemienie beetje, maar toch.

Het is deze verhoging van de zuurgraad van je bloed die zorgt voor het gevoel van ademnood.

Jouw lichaam detecteert dus niet in eerste instantie een tekort aan zuurstof, maar reageert op een gevolg: een overschot aan koolstofdioxide.

(Hetzelfde gebeurt trouwens bij inspanning: bij inspanning neemt de verbranding toe, daardoor stijgt de hoeveelheid geproduceerde koolstofdioxide, daardoor neemt de zuurgraad van het bloed toe - en daardoor ga je sneller en dieper ademhalen. Dat is dan ook de reden dat de ademhaling pas na een tijdje versnelt, en niet meteen.)

Overigens is dit het belangrijkste mechanisme; het lichaam kent meerdere mechanismen om de ademhaling bij te sturen, maar dit is bij normaal gezonde mensen het hoofdmechanisme.

Toegevoegd na 10 minuten:

Een vriendin die anaesthesioloog is, vertelde over één van de verversingscursussen die ze jaarlijks volgt. Daarbij ademde ze onder begeleiding lucht in met een verhoogde hoeveelheid koolstofdioxide. Daardoor kwam er meer koolzuur in haar bloed.

Ze zat daarbij gewoon op een stoel.

Hoewel ze *wist* dat ze ab-so-luut geen ademtekort had, was het gevoel dat ze zou stikken zó overweldigend dat ze het niet volhield. Ze begon te hijgen (nergens voor nodig want ze had genoeg zuurstof, maar niet te onderdrukken), ze werd steeds angstiger (ook nergens voor nodig), en al snel gooide ze het mondkapje weg en zakte ze hijgend en naar adem snakkend in haar stoel. Terwijl ze toch echt geen zuurstoftekort had...

Dit ter illustratie van het feit dat het lichaam een niet te onderdrukken "help ik stik" signaal geeft als de hoeveelheid koolzuur te hoog wordt, onafhankelijk van de vraag of er wel of niet voldoende zuurstof aanwezig is.

Cryofiel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ ook leuk die toevoeging van de ervaringen van een anesthesioloog die weet wat er gebeurt maar toch naar haar lichaam moet luisteren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt, een goed verwoord, begrijpelijk antwoord.