Wat te doen blij slaapproblemen door lawaai tijdens nachtdiensten?

Een half jaar geleden ben ik verhuisd naar een nieuwe woning (eerste huurder) op een plek waar er nog veel bouwactiviteiten plaatsvinden. Door nachtdiensten lig ik vaak vroeg in de ochtend op bed, terwijl de machinerie al na een paar uur flink tekeer gaat. Nu snap ik dat die mensen ook hun werk doen, maar ik heb er ondanks oordoppen veel last van.

Op dagen dat het me teveel wordt rijd ik na een paar uur slaap naar m'n ouders om daar verder te slapen. Dan mis ik vaak tussen 8 en 11 de slaap maar lig daarna tot ruim 15.00 op bed.

M'n werkritme veranderen is geen optie, dus ik ben vooral benieuwd hoe met het lawaai om te gaan. Hebben jullie tips om ondanks de trilplaten en bulldozers aan genoeg rust te komen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat te doen BIJ slaapproblemen bedoel ik natuurlijk. Blij word je er niet van

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet niet wat voor oordoppen je gebruikt, maar je zou bij een audicien langs kunnen gaan voor betere echte oorpluggen, die op maat gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vaker bij je ouders een volle nacht slapen.
Dus niet een paar uur in je eigen bed en een paar uur daar. Mogelijk kan je bij de uitvoerders iets van een schema krijgen. Zodat je ongeveer weet wanneer ze bepaalde dingen gaan doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar heb je natuurlijk verder weinig aan, maar als je het letterlijk voelt trillen en ziet als je naar het oppervalk van een glas water kijkt, dan gaat niks genoeg helpen. Of je moet een geluidsdichte, trillingsarme ruimte in een kamer willen bouwen, maar dat is waarschijnlijk geen optie. Wel ideaal als je ook wilt gaan drummen o.i.d. (op maat gemaakte oordoppen scheelt wel)
Amadea
8 jaar geleden
Door het constante dreunen van een heimachine kon ik juist heel goed slapen. Alleen onregelmatige geluiden storen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt allemaal. Ik ga eens bij de audicien informeren.
samaiphon
7 jaar geleden
ik vrees dat je het einde van de werken zal moeten afwachten; daar zal toch ooit wel eens een einde aankomen veronderstel ik!?
misschien eens informeren bij de arbeiders hoe lang het nog kan duren.
breekwerken zijn toch maar de beginfase van een bouw dus heel lang kan dat normaal niet duren denk ik...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
google: "sleepsoft" van "ALPINE" hearing protection á €12,95, soft sleep filters snr=25, nrr=23,1-28,0; een groen plastic doosje, ideaal, werkt perfect bij mij, beetje late reactie, maar zie de vraag nu pas en missch ben je er nog niet af...!?? succes.
liveisgreat
6 jaar geleden
dit is echt knudde, ik heb ook jaren in zo een wijk gewoon en binnenkort beginnen ze hier opnieuw vlak naast mijn deur.
ik zou ook gaan voor goede oordoppen. iets anders zie ik niet direct.
je kan natuurlijk de overdracht van geluid ook dempen door dikke gordijnen en ander absorberend materiaal te gebruiken, maar in dit geval is dit niet afdoende.
in het slechtste geval laat je een slaapmiddel voorschrijven en gebruik dat in combinatie met de oordoppen. is niet gezond, maar niet slapen is ook niet gezond.
voor geluid absorberen is een elektrisch kamerfonteintje naar het schijnt ideaal, maar dat is geen optie natuurlijk als je slaapt kan je dat niet in het oog houden.
geluid maskeren met rustgevende cd's... bij mij werkt dat omgekeerd. Het maskeert niet, ik hoor gewoon én de drilboren én de new age-muziek. Verschrikkelijk. Een effect zoals deo spuiten als iemand net een stinkende wind gelaten heeft....
Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Werkt wel bij mij als ik koptelefoons kan opzetten in combinatie met oordoppen, maar om te slapen is dat geen optie natuurlijk.

Antwoorden (11)

Wat kan helpen zou het uitputten van je lichaam kunnen zijn door middel van sporten, hardlopen, sauna of zwembad.
Het kan ook met een natuurlijke drugs. Wiet of hasj. Maar dit raad ik zelf niet aan omdat je dan afhankelijk of verslaafd aan het spul kan worden.
Wat ook kan helpen Is een donkere ruimte niet met de telefoon zitten voordat je gaat slapen of een film kijken.. Ook geen aanrader.
Succes
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klassieke muziek kan helpen, maar het ligt er aan wat voor herrie je hoort.

Ik heb de hele zomer .ook tijdens de bouwvak. van die rot herrie genoten vanaf 7 uur 's morgens en ik slaap dan pas een paar uur, ik begrijp wat je bedoelt, niet fijn dus.

Ja, lichamelijk uitputten helpt, de tuin omspitten dat idee echt uitputten dus. Heet douchen voor het slapen gaan en eerst een wandeling in de frisse lucht helpt ook.
Voorbeelden van goedkoop uitputten is eindeloos de trap op en af rennen. Of touwtjespringen, of spinnen op je hometrainer en dan bergop is slopend en dat voel je echt wel.

[Misschien ten overvloede moet ik zeggen dat je mobiel niet naast je moet liggen, het licht uit moet en het raam eigenlijk open, maar beter zou je juist nu het raam dicht en de slaapkamerdeur naar de gang open zetten. Scheelt toch weer wat lawaai van buiten. -doe niet zowel het raam als de deur dicht, dan krijg je te weinig zuurstof in je slaapkamer, geen goed idee dus-.]

Dat in combinatie met een paar goede oordoppen moet resultaat opleveren.
Begin liever niet aan slaappillen, maar misschien dat een paar druppels lavendelolie op je hoofdkussen nog een beetje extra helpen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Met klassieke muziek bedoelde ik geen heftige concerten met veel pauken en koper, maar piano bijvoorbeeld, dat werkt rustgevend en daar kun je heel goed op slapen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tip voor de muziek: https://youtu.be/xQ6xgDI7Whc
Dit zijn lange stukken muziek er speciaal op ingericht om iemand in een diepe slaap te krijgen. Dezel stukken spelen in op je hersengolven. Klinkt misschien wat zweverig, maar het helpt mij en vele anderen!:)
Dat je wakker ligt komt dus door de herrie die ze maken. Die herrie kun je niet verwijderen dus dan moet je het een beetje verbergen.
Probeer eens rustige natuurgeluiden op te zetten. Een kabelende rivier of bomen met wind of onweer. (Geen muziek met echte uitschietende geluiden) Zet dit iets harder dan het geluid van de bouwvakkers.
Of ga eens langs bij een audicien voor echte slaap-oordoppen. Deze kunnen ze ook op maat maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dingen die helpen voor het slapengaan:
a. een warme douche óf bad, geen koude (dit maakt je juist alert)
b. slaapmiddelen (geen melatonine)
c. rustgevende geluiden als mindfulness en klassieke muziek
d. elke dag op een vast tijdstip gaan slapen
e. voordat het lawaai begint gaan slapen - eenmaal in een diepe slaap dan word je ook minder snel wakker.
f. warme melk met honing

Voorkom een aantal dingen voor het slapengaan:
a. gamen, vanwege het blauwe licht
b. geldt tevens voor telefoons en tablets.
c. warme maaltijden
d. stress
e. licht

Toegevoegd na 4 minuten:
PS. je kan natuurlijk ook vragen of zij later met hun werkzaamheden, m.n. die veel lawaai maken, willen beginnen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De wereld draait overdag door en maakt geluid. Ik draai ook wel eens nachtdiensten en heb hetzelfde probleem.

Mijn oplossing:
- Melatolinepil van 2mg voor inslapen
- Op maat gemaakte oordopjes van Ronell tegen het geluid
- Extra verduisterende gordijnen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is je huis goed geïsoleerd en heb je dubbelglas? Bij mij kwam er extra veel geluid binnen vanwege enkel glas. Het loont de moeite daar eens naar te laten kijken.
Lawaai is vreselijk als je wilt slapen en de oordopjes zullen vast wat geluid verbloemen, maar de trillingen en het gebulder van de machines en bulldozers is niet weg te krijgen ben ik bang. Er zijn hoofdkussens met muziek, zogenaamd muziekkussen... dit wordt aangeraden bij tinnitus patiënten, maar het helpt ook bij storende geluiden op de achtergrond.

Zou je echt lawaai-vrij willen slapen, is het misschien een optie om tijdens die dagen te slapen bij je ouders? Dus vanuit je werk, meteen naar hun, zodat je daar je slaap kunt vatten en dan weer naar huis... Omslachtig, maar elke keer wakker liggen van lawaai en dan pas later bij hun bijslapen is nog omslachtiger ;)

Informeer eens bij je gemeente of op een bijeenkomst naar hoe lang dit alles nog gaat duren en vermeldt ook zeker je verminderende woongenot hierdoor.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat kan helpen is door een vast ritme te nemen voordat je gaat slapen. Als je iedere keer voor het slapengaan een boek leest dan went je lichaam hieraan. Je lichaam weet wanneer het tijd is om te gaan slapen en wordt vanzelf moe. Als je dit combineert met slaapmiddelen, een goede donkere kamer en je lichaam uitputten d.m.v. bijvoorbeeld sport dan kun je al een heel eind komen. Verder kan het lawaai misschien nog worden verminderd met andere oordoppen of misschien is er een kamer in huis waar minder van het lawaai te merken is. In dat geval kun je van kamer wisselen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je vraagt wat je kunt doen om jezelf zo uitgeput mogelijk te maken zodat je sneller in slap kunt vallen. Echter, dat is absoluut geen manier om je slaaplengte te verlengen.

Je slaapt er niet per se beter van. Het zorgt er zelfs voor dat je uitgeput in slaap valt, maar bij slecht slapen (wat je derhalve al doet) nog slechter gaat slapen. Je lichaam kan weliswaar uitgeput zijn, maar wanneer geluid en trillingen je wakker houden slat dat op je mentale gesteldheid. Op de lange termijn kan dit dan ook heel erg tegen je gaan werken.

Ik adviseer je dringend om via de huisarts een oplossing te zoeken, bijvoorbeeld door middel van slaap- of kalmerende middelen. Mocht dat niet baten, dan is het verstandig via je werkgever een alternatieve dienst te gaan zoeken. In dit land gaat gezondheid doorgaans helaas niet voor inkomen, maar wanneer jij overspannen of oververmoeid raakt heeft je werkgever een financieel probleem (doorbetalingsregelingen). Grote kans dat jullie daar mogelijk wel uit zullen komen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ohropax wasbolletjes en een Oxazepam.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
oxazepam is zo verslavend!
Het gaat om een tijdelijk probleem, dus je kunt vragen via de huisarts om een tijdelijke kuur van slaapmedicijnen. En tijdelijk op een ander adres gaan slapen of wonen is ook een optie. Waarschijnlijk zal in gesprek gaan met de uitvoerder helpen, maar verwacht niet dat ze voor jou hun schema gaan omgooien, maar helpt wel wanneer je gewoon weg dient te zijn omdat er overlast gepland is. Of wanneer je de slaapmedicijnen dient te nemen. Het is aan de arts om deze medicijnen voor te schrijven en voor te lichten hoe deze te gebruiken en de nadelen er van.

En ander optie is informeren bij je collega's deze draaien dezelfde soort diensten en hebben mogelijk praktische oplossingen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
hoi oh wat vervelend ik zou voor wat rust voor een paar dagen even naar een hotel gaan en dan niet dichtbij jou huis natuurlijk geniet en ontspan even als je terug komt en het wordt je weer teveel ga dan elke dag een uurtje even buiten wandelen met een goeie vriend / vriendin en praat lekker in een parkje of ga ergens zitten op een bankje