Klopt het dat je twee keer terhandstellingskosten moet betalen voor hetzelfde medicijn?

Beste goeie vragers,

Ik heb al jaren hetzelfde medicijn. Echter dit jaar 2016 is de dosis verlaagd. Eerst had ik 1 tablet van 200 mg en nu 1 tablet van 100mg en 1 tablet van 25 mg. Het is hetzelfde medicijn. Een tablet van 125 mg is er niet.

Ik zag nu toevallig als ik inlog (wat ik eerder nooit deed) bij mijn zorgverzekering dat de apotheek twee keer de terhandstellingskosten had berekend. Namelijk twee keer 6 euro is 12 euro en nog een paar centen.

Het is gewoon hetzelfde medicijn alleen een lagere dosis en geen 1 tablet.

Dat is toch raar lijkt mij. Ik weet intussen dat je voor verschillende medicijnen steeds die terhandstellingkosten moet betalen. Ook al heb je die al jaren. Als ik dus op 200 mg was blijven zitten dan had ik het 1 keer moeten betalen.

Volgens mij klopt dit niet. Trouwens raar hoor dat je dit moet betalen. Zogenaamd omdat de apotheek er werk aan heeft. Belachtelijk want ze verdienen al dik aan de medicijnen zelf. Stel je voor dat je in de winkel een produkt koopt en de winkelier vraagt dat ook , omdat ie uit moet leggen hoe het produkt werkt. Wat een gegraai. Maar mijn vraag is dus hoe het zit in mijn geval met een en hetzelfde medicijne, alleen in 100 en 25 mg inplaats van 200 mg.

hoe zit dat eigenlijk precies?

vr gr Gonna

8 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (1)

De terhandstellingskosten worden per recept berekend. Als je van een bepaald medicijn een recept hebt van 100 mg en een van 25 mg betaal je ze dus twee keer.

Daar kun je van alles van vinden maar zo zijn de regels.

Toegevoegd na 5 minuten:
" Wordt uitleg aan patiënt of eerste terhandstellingsgesprek iedere keer in rekening gebracht?

De uitleg patiënt wordt in rekening gebracht als:
Het medicijn met dezelfde werkzame stof, sterkte en vorm van toediening niet eerder aan je is verstrekt.

Een medicijn met dezelfde werkzame stof, sterkte en vorm van toediening twaalf maanden of langer geleden aan je is verstrekt.

Niet kan worden vastgesteld of het medicijn eerder in de twaalf voorgaande maanden aan je is verstrekt.
Een middel met dezelfde werkzame stof maar in een andere dosering wordt ook als een nieuw middel gezien."

Toegevoegd na 8 minuten:
" Terhandstellingskosten
Naast de kosten voor het eerste terhandstellingsgesprek vind je vanaf 1 januari 2014 op je rekening ook ongeveer 6 euro voor terhandstelling van het medicijn. Dit zijn kosten die je altijd betaalt voor het ophalen van een medicijn, ook als je het voor de tweede of derde keer ophaalt. De kosten worden in rekening gebracht voor de dienstverlening van de apotheek."
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien moeten we de naam apotheker toch maar gaan inruilen voor het simpele 'pillenverkoper'. Dat ze het zouden mogen aanrekenen, wil toch niet zeggen dat ze het ook altijd moeten doen. In voorliggend geval vind ik het er echt wel over.
Computoon
8 jaar geleden
Ze doen er ook wat voor: informatie verstrekken, dosering controleren, gereedgemaakte medicijn laten controleren door een collega, controle of een medicijn in combinatie met een ander gebruikt kan worden. Verder controleert de apotheker zelf op gezette tijden per dag alle medicijnuitgiften vanuit zijn apotheek. Dat kost allemaal geld. Een apotheker is een universitair opgeleide ondernemer en heeft ook zijn bedrijfskosten. (Loon assistentes, extra kosten bereikbaarheid 's avonds, 's nachts en in het weekend, kosten bijscholing, IT-infrastructuur voor vastleggen recepten en uitwisseling recepten met huisartsen e.d.
Wat naar mijn mening echter erg onverstandig is geweest van onze regering is om die kosten apart van de medicijnen zichtbaar te maken. "Vroeger" zag je die kosten niet en zaten ze gewoon verpakt in de kosten van het medicijn. Zoals bij de bakker o.a. de personeels-, energie- en ingredientenkosten verpakt zijn in de kosten van een brood. En soms pakt een regel vervelend uit.
Bordensteker
8 jaar geleden
Netjes uiteengezet.
+