hoe komt het dat iemand soms naar adem hapt als hij of zij in een hele warme douche/bad stapt?

Hetzelfde geldt voor een koude douche of in de zee e.d.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
erotisi
8 jaar geleden
bij hitte is misschien een extra ademteug nodig omdat na een verkrampte schrik je adem even stokt. Met koude krimpen de bloedvaten ook nog waardoor minder zuurstof wordt aangevoerd.
Reddie
8 jaar geleden
@erotisi, de regelmechanismen die je beschrijft zijn nogal langzaam.
Ik denk eerder dat het een schrikreactie is.

Antwoorden (1)

Wanneer je in te warm water komt verwijden je bloedvaten en neemt je bloeddruk af. Daardoor krijg je minder zuurstof binnen.

Als je plotseling in koud water komt gaat je hart langzamer kloppen en dan krijg je eveneens minder zuurstof binnen.

Daarom ga je als vanzelf hyperventileren, om zo ervoor te zorgen dat je bloeddruk weer omhoog gaat en je lichaam voldoende zuurstof binnen kan krijgen.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heel mooi en logisch antwoord. Dat de bloedvaten uitzetten bij warmte wist ik wel, ik heb een hart aandoening en kan daardoor niet goed tegen warm weer en heb sneller last van de rikketik als ik te heet douche, maar omdat ik ook neuropathie heb verdooft koud water mijn zenuwen juist en heb ik dan geen last van dat happen naar lucht. Het is eerder een verademing. Bovendien is het voor mijn hart beter als de hartslag in rust wat lager is, dus dat is nog een extra reden waarom ik beter tegen kou kan dan tegen warmte. Maar op dit antwoord was ik niet (zo snel) gekomen Dank!
Reddie
8 jaar geleden
De regelmechanismen die je beschrijft zijn nogal langzaam.
Ik denk eerder dat het een schrikreactie is.
Amadea
8 jaar geleden
Dat is niet zo, Reddie. Nooit vergeet ik dat de gymleraar vertelde over een leerling die zich had gehaast om op tijd in het zwembad te zijn, zo in het water sprong, en overleed. Zijn hart kon de overgang van warm bezweet naar het koude water niet aan. Daarom moesten wij altijd éérst polsen en borst natmaken, en daarna pas het water ingaan.