waarom is er veel plaats op de operatie wachtruimte?

Ik moest laatst geopereerd worden. Toen in even moest wachten, gebeurde dat in een zaal waar veel plek was (circa 20-30 plekken) en er waren maar 2 in gebruik. Waarom is deze zaal zo groot?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn dagen dat er achter elkaar kleine ingrepen/ onderzoeken onder narcose worden verricht. Dit is het snelle werk. Een specialist werkt op deze manier vele patiënten af die met een *dagopname* binnenkomen en dus ook diezelfde dag behandeld worden en weer naar huis kunnen.

Je meldt je op een dagopname-afdeling, waar je op je bed in operatiekleding wacht op je beurt. Op jouw tijd wordt je naar de ok afdeling gereden en hier kom je op een zaal te liggen.

[Voor de ingreep lig je op een zaal na alle onderzoekjes/bloed/etc. te wachten en na de ingreep lig je weer op zo'n grote zaal om na de narcose bij te komen en gecontroleerd te worden of alles weer goed werkt , saturatie bijvoorbeeld.]

Vervolgens mag je weer naar de dagopname-afdeling waar je een maaltijd moet nuttigen en te drinken krijgt, naar de wc moet [plassen moet] en als dat [soms eindelijk] gelukt is mag je met een afsprakenkaart in de hand weer naar huis.

Antwoord

Er zijn dagen dat er door een specialist vele kleine onderzoeken/ingrepen onder [al dan niet algehele] narcose verricht worden. De patiénten liggen naast elkaar te wachten en er is dus veel ruimte nodig, zowel op de ok als in de wachtruimtes.

Niet iedere dag zullen deze ingrepen in dit tempo in die hoeveelheden plaatsvinden, dus op andere momenten lijkt het dan dat er veel te veel plaats is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het ziekenhuis is voorbereid op calamiteiten. Als er veel gewonden tegelijk worden binnengedragen hoeven die niet buiten op de parkeerplaats te wachten. Er ontstaan ook niet direct situaties waarbij je, om het achterste bed naar voren te halen, eerst zeven andere bedden moet verplaatsen. In tijden van crisis moet dit, logistiek gezien, feilloos lopen.

Normaal gesproken komen patiënten druppelsgewijs binnen, maar na bv. een trein ontsporing komen ze opeens allemaal tegelijk.