Waarom worden gevaarlijke psychiatrische patiënten niet altijd gedwongen opgenomen?

Ik ken iemand met ernstige waanstoornissen die gevaarlijk voor samenleving is. Hij beschuldigt enkele mannen voor verkrachting bij zijn vrouw die dit eigenlijk nooit was gebeurd. Hij is nooit agressief, maar hij is wel gevaarlijk voor samenleving want hij richt ernstige schade bij de beschuldigde personen. Het is eigenlijk wel beter dat hij gedwongen opgenomen wordt, maar dat is nooit gebeurd.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik lees niks om gedwongen opname te rechtvaardigen. Wat ik wel lees is mogelijkheid tot een aanklacht van laster, maar als iedereen snapt dat de persoon niet alles op een rijtje heeft zal de schade neem ik aan meevallen (als in schouder ophalend "typisch". Je kan niet zomaar iemand op laten nemen tegen zijn zin. Zeker niet als deze geen direct gevaar voor zichzelf of anderen is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Huidige wetgeving gedwongen opname in de GGZ
Als iemand een gevaar vormt voor zichzelf of zijn omgeving kan hij of zij gedwongen worden opgenomen in een psychiatrische instelling (GGZ-instelling). De procedure voor gedwongen opname staat in de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Wet bopz). Deze wet geldt voor mensen met: een psychische stoornis of een verstandelijke beperking;
geheugenproblemen / dementie. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geestelijke-gezondheidszorg/inhoud/gedwongen-opname-en-dwang-in-de-zorg
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt alleen gedwongen worden, als er door een psychiater is vastgesteld dat je een psychische stoornis hebt, die gevaar oplevert voor jezelf of anderen. Ik denk niet dat dat hier het geval is, dit is eerder een zaak voor de politie, dan voor de psychiater.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt een verkeerd idee van wat met gevaarlijk bedoeld wordt denk ik. Zware verwaarlozing van de patiënt zelf of gewelddadig gedrag zullen er onder vallen. Niet wat roddel en achterklap, hoe vervelend ook.
Erna55
8 jaar geleden
" Hij is nooit agressief ", zeg je. Dan is er dus geen reeel gevaar.
Wat hij doet is mensen vals beschuldigen. Dat kan wel heel vervelend zijn, maar dat valt niet onder wat de wet als gevaarlijk beschouwd.

Antwoorden (1)

Je kunt in Nederland alleen maar gedwongen opgenomen worden als je een LICHAMELIJK gevaar oplevert voor jezelf of je omgeving. Als je dus bijvoorbeeld sterk suicidaal bent, of buitengewoon agressief. Alleen maar roepen en dreigen is niet schadelijk. Zelfs als hij mensen vals beschuldigt, zal in alle gevallen (al is het maar door het veronderstelde slachtoffer, zijn vrouw) snel genoeg boven tafel komen als er een zaak van wordt gemaakt, en dat kan wat overlast opleveren, maar dat is niet het zelfde als in levensgevaar zijn.