Kan uitgaan een verslavend effect hebben?

Ik ben een 20 jarige jongen die momenteel 1 a 2 keer per week uitgaat. Hierbij gaat het vooral om clubs. Ik drink geen alcohol maar vermaak mij meer met de mensen waarmee ik kom, de muziek en dames die ik tegenkom.

Nu merk ik dat de drang om uit te gaan steeds groter word. Eerst ging ik 1 keer per maand uit en nu soms wel 3 keer per week, en dan wil ik er het liefst nog een vierde keer bij plakken als het kan.

Kan uitgaan een verslavend effect hebben?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
GoeieVraag! +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou als je heel vaak gaat en veel drinkt en er veel plezier in hebt dan wel.

Antwoorden (2)

Jazeker, maar eigenlijk kan dat met alles.

Er bestaat zoiets als "verslavingsgevoelig" zijn.
Echt waar, maar dat is wat zwaar geschut om hierbij te gebruiken.
Waar het op neer komt, is dat je in het begin uitgaan leuk vindt, natuurlijk, maar omdat je kennelijk zelf kunt bepalen hoe of wat, geef je er aan toe om steeds vaker die drang te bevredigen...

Zou je 'strenge' opvoeders hebben [en jonger zijn...] dan zou je waarschijnlijk maar maximaal 1 keer in de week uit kunnen [mogen] gaan en daarmee dus genoegen moeten nemen, ook al zou je wel elke avond willen gaan stappen!

De truc is om het volwassen aan te pakken, ja ik weet het ... het klinkt als balen... , als je iedere week bijvoorbeeld twee keer in de week uitgaat, kan je normale leven gewoon doorgaan. Soms zou je nog meer willen en natuurlijk kan je daar een enkele keer aan toegeven, maar houdt het bij een vast ritme , dan groeit het niet, maar blijft stabiel en is er niets aan de hand, wat je houdt het in de hand.

Antwoord

Ja, ook uitgaan kan een verslavend effect hebben.
Om het in de hand te houden is het verstandig om aan een maximum aantal stapdagen vast te houden.
Dat werkt voor de rest van je [dagelijkse] leven het beste.

Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat kan gebeuren. Zoals je aan van alles verslaafd kunt raken. Het enige verschil tussen een gewoonte verslaafd te noemen of niet kun je zelf uittesten.
Wanneer je ergens verslaafd aan bent, wil mede zeggen dat je het doet om je fijner, lekkerder te voelen. Wanneer je iets laat, dus in jou geval uitgaan, ga je je onrustig, vervelend voelen, je gedrag verandert en je hebt hier last van totdat je weer uitgaat. Dus eigenlijk zou je wanneer je het gevoel krijgt om uit te gaan, niet moeten gaan en ondervinden wat dat met je doet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is zeker een goede idee! en zo simpel toepasbaar. Plus+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
precies, vraag jezelf wat je er uit haalt, uit het uitgaan?