Wat zijn de symptomen van een verstopte buis van eustachius?

Ik ben benieuwd wat de symptomen zijn van een verstopte buis van eustachius .

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
Bordensteker
8 jaar geleden
Bij een dichtzittende buis van Eustachius is er met name vaak een klein (maar wel goed merkbaar) tekort aan lucht(druk) in het middenoor. Bij het stijgen in een vliegtuig of rijdend in de bergen kan de luchtdruk doorgaans wel ontwijken (zodat de druk in het middenoor mee afneemt met de lagere luchtdruk buiten), maar bij het dalen gebeurt die drukvereffening bij sommige mensen niet vanzelf. Er moet wat meer lucht in het middenoor kunnen komen, maar de buis van Eustachius kan juist in zo’n situatie bij sommige mensen gemakkelijk helemaal dichtgedrukt worden. Het zou wellicht ook door een andere oorzaak kunnen gebeuren. In elk geval kun je er vaak zelf wat aan doen als het zuiver een klein tekort aan lucht in het middenoor is. Dat doe je met de zgn. “Valsalva manoeuvre”. Als je last ondervindt van een tekort aan lucht, dan helpt die truc doorgaans meteen.
Mocht het eventueel toch juist een teveel aan lucht in het middenoor zijn (wat voorzover mij bekend eigenlijk zelden of nooit het probleem is), dan merk je dat uiteraard doordat de symptomen juist duidelijker worden door het toepassen van de Valsalva manoeuvre. Meestal kan echter een teveel aan druk gemakkelijk ontsnappen: het is meestal een gebrek aan lucht waar je wat aan moet doen. Soms kan op een bepaalde manier slikken of gapen al helpen.
Maar als dat niet werkt denk ik dus aan de “Valsalva manoeuvre”: voorzichtig, maar wel met wat kracht, als het ware door de neus proberen uit te ademen _terwijl je je neus dichtknijpt_. De mond houd je daarbij ook dicht. Duikers en ook piloten noemen dit wel het zgn. “klaren” van je oren. En daar is meer nuttigs over te vertellen. Duikers hebben er vergeleken met piloten nog veel meer mee te maken doordat de druk onder water heel snel oploopt met de diepte.
Zodoende heb ik wat gevonden op de site van http://www.duikeninthailand.com . Het betreffende pdf heet “Duiken en je oren”, en komt je computer binnen na de volgende toverspreuk:
http://www.duikeninthailand.com/duikenenoren%20duiken%20koh%20tao%20thailand.pdf

Het beste antwoord

Klachten die gepaard kunnen gaan met een verstopte Buis van Eustachius:

Dof en vol gevoel in het oor.
Minder goed kunnen horen.
Oorsuizen.
Typerend voor een verstopping in de Buis van Eustachius is dat het oorsuizen stopt als je praat, om vervolgens weer direct terug te keren als je stopt met praten.

Als gevolg van een verstopping in de Buis van Eustachius kan een middenoorontsteking ontstaan. Dit komt vooral bij kinderen vaak voor en veroorzaakt nog meer oorpijn en druk in het oor.
fremar