wat zijn gevolgen van het niet doorspoelen van de wc?

Ik werk in een bezorg en afhaal restaurant, een pizzeria. In de winkel is maar 1 wc en deze is voor het personeel. Helaas is deze al een week kapot. De eigenaar van de winkel lijkt het niet erg te vinden, en wil hem nog niet laten maken. Maar voor het personeel is dit heel hinderlijk. Nu gaat het personeel al zeker 2 dagen naar de wc. Maar zonder door te trekken. Gelukkig plassen ze alleen maar we hebben ook een stel meiden werken, waar er tenminste 1 van ongesteld is. Ook ligt er een nu een prop wc-papier in de pot. Al met al natuurlijk heel erg vies voor ons allemaal.

Mijn vraag is nu met betrekking op de hygiene en de gezondheid van ht personeel (en natuurlijk ook de klanten) wat eventuele (schadelijke) gevolgen zijn.

P.S. Het probleem van de wc is dat deze (vermoedelijk) verstopt is. Na het doorspoelen lopen het water en de urine eruit.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.7K
ronron1212
8 jaar geleden
De werkgever moet hem gewoon laten maken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ik het verhaal goed lees dan geldt het volgende:
bij controle door de "Smaakpolitie"- ( Voedsel en Waren Autoriteit) gaat de tent dicht.
Zorg dus dat de Inspecteur langs komt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Smerig....ik zou op staandevoet ontslag nemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar kunnen er ook gezondheidsrisico's zijn, en zo ja welke bacteriën zijn daarop van invloed?

Antwoorden (1)

Allereerst, gatverredamme....

Maar goed, op zich zal het risico waarschijnlijk ook wel weer meevallen; als er inderdaad alleen geplast wordt op het toilet en als iedereen goed zijn handen wast na toiletbezoek.
Urine is in principe steriel, dat wil zeggen dat er geen bacteriën in zitten. Wel kan het gebeuren dat er wat bacteriën van de huid met de urine meegesleept worden; dit betreft dan normale huidbacteriën die niet direct schadelijk zijn.
Urine is wel een prima voedingsbodem voor allerhande bacteriën. Er hoeft maar één potentieel gevaarlijke bacterie in die pot te komen; die kan daar dan lekker gaan groeien. Die prop wc-papier kan natuurlijk ook duiden op wel ontlasting en daarmee een bron voor verschillende potentieel gevaarlijke bacteriën (en andere micro-organismen)

Zo'n eventuele potentieel gevaarlijke bacterie is eigenlijk alleen een probleem als die op je handen komt. Via je handen kan die bij jezelf in je darmen terecht komen, of via je handen op de pizza en via de pizza in de darmen van de klant. Daar kan zo'n bacterie bijvoorbeeld een darminfectie of een voedselvergiftiging veroorzaken. Dat geeft klachten van pijn in de buik, braken, diarree, koorts; doorgaans gaat dat met een paar dagen weer vanzelf over maar ouderen (of mensen die om een andere reden verzwakt zijn) kunnen er ernstig ziek van worden of zelfs van overlijden.
Gelukkig is dat vrijwel altijd te voorkomen door goed je handen te wassen.

Hoewel het risico ook wel weer mee zal vallen moge het natuurlijk duidelijk zijn dat dit een onacceptabele situatie is. Je werkgever hoort zorg te dragen voor een normale werkplek voor zijn personeel; dat is inclusief normaal werkend en veilig sanitair. Ook naar de klanten toe is dit natuurlijk niet te verkopen, al zal het voor de klant niet zo snel duidelijk zijn. Dit toilet zal gewoon gezien worden als een gevaar voor de volksgezondheid.
Als de inspectie hier achter komt dan denk ik dat de zaak direct gesloten zal worden.

Daarbij komt dat het verhelpen van het probleem vele malen goedkoper zal zijn dan een eventuele claim van klanten, personeel en/of de inspectie.