hoe krijg ik een gezonde relatie met mijn ouders?

Ik ben een vrouw van 30. Heb mijn eigen leven. Getrouwd en 3 kinderen.

Maar kom de laatste tijd er steeds meer achter dat er dingetjes in mijn jeugd zijn gebeurd die niet helemaal kloppen. Geen ernstige dingen.
Mijn vader is al jaren depressief. Ik kon hier als kind niet mee om gaan. Ik had het moeilijk mee. Ik ging er een soort van tegen in. Ik begreep hem niet. Resultaat was dat ik vaak de volle laag kreeg. Opmerkingen en kleineren. Ik was maar een vrouw en ik moest rustig en netjes gedragen. Verder hield hij zich erg afzijdig in mijn jeugd.
Mijn moeder is psychische niet in orde. Elke maand had ze ook weer een nieuwe zeldzame ziekte. Soms echt en soms verzonnen.
Mijn ouders hadden vaak ruzie en ik moest de kant van mijn moeder kiezen. Anders zetten ze het een keer betaald.
Als ik bijvoorbeeld problemen had. Leerproblemen,eetproblemen of faalangst werd dit door ze gezien als dat ik de familie in een kwaad daglicht zetten. Ik moet mijn netjes en keurig gedragen en zo nu en dan mijn moeder opvangen
Nu merk ik dat ze van mij verwachten dat een leidende rol in nemen in de familie. Ik moet de beslissingen nemen. ook voor mijn broer. Ik weiger dat. Nu wil ik nergens meer over beslissen en krijg ik nu de andere kant te zien van mijn ouders. Ik word uitgescholden,geek verklaard,ben een zeur,ondankbaar,ik word lastig gevallen en nu genegeerd.
Praten is geen optie. Maar hoe krijg ik een gezonde relatie met mijn ouders?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik heb geen adviezen, maar wens je heel veel succes en sterkte!!
Erna55
8 jaar geleden
Jij kiest voor verandering, je kiest voor jezelf. Helemaal top ! Maar de rest van je familie vind dat niet gemakkelijk. Wanneer je gekozen hebt om geen beslissingen voor anderen te nemen, dan zul je te maken krijgen met verzet.
Pas wanneer je je houding doorzet en je nergens in verzeid raakt, dan zal het protest verminderen. Het zal even duren voordat je familie je nieuwe houding zal accepteren . Wanneer het je te zwaar valt , kun je via de huisarts om professionele hulp vragen.
erotisi
8 jaar geleden
Ik denk dat het belangrijk is te (h)erkennen en te voelen dat je er vaak niet mocht zijn hoe je je voelde toen je nog thuis woonde. Je ouders gaven je vaak niet genoeg het gevoel dat je ok was. Zoals je aangeeft konden je ouders dat ook gewoon niet zo goed door hun eigen problemen. Misschien is het goed om te beseffen dat als je ouders zelf niet zo in knoop waren met zichzelf zij jou ook beter konden bevestigen en waarderen. Ik denk dat je er goed aan doet om geen leidende rol in te gaan nemen, om je ouders alleen te pleasen, als je dat niet wilt. Maar een gezonde relatie met je ouders kan niet van een kant komen. Probeer het onvermogen van je ouders en van jezelf te accepteren en probeer rustig te blijven. Als de situatie van je ouders op dit moment niet goed is, denk ik dat als jouw eigen problemen daardoor de pan uit rijzen misschien een goed gesprek met een vertrouwd professioneel iemand je kan helpen. Voor een verdere bespreking van erkenning door je ouders:
https://www.psychologiemagazine.nl/web/Artikelpagina/Verlangen-naar-erkenning.htm

Antwoorden (2)

om een goede en gezonde relatie te krijgen, moeten beide partijen dat willen. Zo je verhaal lezende, heb ik niet het idee dat jouw ouders dat willen. Lees eens over de drama-driehoek, dan zie je dat jij daar al jarenlang de flipperbal in hun spel gespeeld hebt. Ook de drie-bander via je broer is erg lastig, omdat je op die manier ook een schuldgevoel krijgt aangepraat. Alles draait dus om schuld.
Het enige wat jij kan doen is je eigen koers varen. Dat is de omgekeerde dramadriehoek, de winnaarsdriehoek. En dat is bijna ondoenlijk om uit te voeren als de sociale paden al geheel uitgesleten zijn. En zeker als jij aangeeft dat praten geen optie is.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dramadriehoek
Er zijn vele artikelen te vinden op het internet hierover. Om je vraag te beantwoorden kan ik je zeggen, dat de enige mogelijkheid voor jou is om uit hun spel van aanklager/slachtoffer te stappen. Kies je eigen pad en laat het los. Door niet meer mee te spelen veranderen de spelregels. Wees niet boos, zij kunnen kennelijk niet anders, jij wel. Verder adviseer ik je om met een professional te gaan praten, omdat jij sterk moet gaan worden en sparring hierin erg belangrijk is. Leef je eigen leven en koester je eigen gezin. Veel succes en kracht toegewenst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus, mooi geschreven, buiten dat, denk ik dat je gelijk hebt, soms kun je beter voor jezelf kiezen en moet je loslaten om het verleden te verwerken.
Het meest voor de hand liggende en misschien ook wel het moeilijkste advies is. Wees jezelf en sta niet stil bij wat jij denkt wat anderen van je vinden of van je eisen. Je leeft nu je eigen leven en dat gaat al snel genoeg voorbij. Wees jezelf, kies zelf, en laat vooral ook merken dat JIJ (en niemand anders) bepaalt wat jij wilt. Als je familie in de gaten krijgt dat jij een zelfstandige persoon bent geworden die niet te beïnvloeden of te manipuleren is, dwing je respect af, en snapt iedereen dat het geen enkele zin heeft om aan je te te trekken of je emotioneel te chanteren. Je kunt dan pas uit eigen vrije wil bepalen of en in hoeverre je je familie te hulp schiet bij allerhande vraagstukken.