Krijgen mensen die een vergrote lever krijgen vanwege teveel alcoholgebruik ook pijn aan hun lever?

Krijgen ze een waarschuwingssignaal van het lichaam of gaat de destructie geleidelijk en ongemerkt. Kun je trouwens wel pijn aan je lever hebben - je hoort daar nooit over.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Het gaat heel geleidelijk. Een neef van me is uiteindelijk gestorven door zijn drank misbruik. Op het laatste moment wilde hij zich laten opnemen in het ziekenhuis omdat ie last van bloedingen kreeg maar helaas was het al te laat.

Chronische klachten

Vaak treden er geen of weinig acute klachten op en treden er pas klachten op, als de lever al ernstig beschadigd is. Meestal is er dan al sprake van levercirrose. De chronische klachten zijn dan geelzucht, blauwe plekken en ernstige vermoeidheid. Als de bloeddruk in de lever al flink is toegenomen, is er vaak spatadervorming in de maag en de slokdarm (slokdarmspataderen).

Ook organen zoals de alvleesklier en het hart gaan steeds minder goed functioneren. Dit kan leiden tot suikerziekte, kortademigheid, buikpijn, vochtophoping en diarree. Door een verandering in de hormoonhuishouding kan er bij mannen borstvorming optreden.

Uiteindelijk kunnen de hersenen zover aangetast worden dat de patiënt in coma raakt.

In combinatie met roken is er een sterk verhoogde kans op mond- en keelkanker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Pijn aan de lever zelf voel je niet. Als de lever groeit en tegen andere organen gaat drukken ga je pas pijn voelen.