Hey ik heb sinds een maand last van flauwvallen en niet zo'n klein beetje ook al 4 keer deze week , ik heb er nooit last van gehad waarom nu wel?

Het begint met een misselijk en draaierig gevoel , dan word alles een beetje wazig een soort van tunnel waar je steeds meer in getrokken word , en me gehoer begint te suisen alsof je helemaal alleen op de wereld bent. Soms ben ik optijd en kan ik een muur grijpen en optijd gaan zitten maar meestal word ik weer wakker op de grond . Ik weet al wel wrm het gebeurt (slecht eten , slaapgebrek , het zien van bloed , het gebrek van drinken) laatst zag ik ook bloed en knalde ik blijkbaar met me hoofd op e aanrecht want er zat bloed op me hoofd. Ik heb er vroeger nooit last an gehad maar waarom nu heel erg? 4 keer deze week al. Ik dacht eerst het is omdat ik bloed zie . Maar get gebeurd ook op random momenten waarschijnlijk eet ik te weinig. Ik ben heel erg bang dat het in de klas gebeurd . Dus ik ben nu al een week thuis

Toegevoegd na 1 minuut:
*gehoer moet gehoor zijn*

Toegevoegd na 2 minuten:
En waarom gebeurd het nu wel en vroege nooit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (4)

Je schrijft het zelf al: waarschijnlijk eet en drink je te weinig.
Waarom krijg je er nu last van? Omdat je blijkbaar een grens bent overgegaan en je lichaam aangeeft: nu is het genoeg! Ik wil eten en drinken!
Mocht je te weinig eten en drinken omdat je wilt afvallen, ga dan naar je huisarts. Die kan je naar een diëtist verwijzen als dat nodig is. Of naar een psycholoog als je niet te zwaar bent, maar toch nog dunner wilt worden.
Als je te weinig eet en drinkt zonder dat je af wilt vallen, maar om een andere reden, ga dan ook naar je huisarts.
Schaam je niet, wees niet bang. Die mensen zijn er voor, horen heus wel ergere verhalen dan die van jou. Niemand anders hoeft te weten dat je erheen bent gegaan.
Stel het maken van een afspraak niet uit!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Precies
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Niets op aan te vullen, prima antwoord.
Al deze verschijnselen samen zijn een typisch geval van suikergebrek (hypoglycemie).
Voor een snelle oplossing neem je een glucosetablet. In de winkel verkrijgbaar.
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of vochtgebrek, of algemene uitputting, of lage bloeddruk
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Suikergebrek is iets dat door leken altijd te pas en te onpas geroepen wordt. Hypoglycaemie treedt op bij diabeten als bijwerking van hun medicatie, of bij uitzondering bij ernstig ondervoede mensen.
Voor beide situaties hebben we geen enkele aanwijzing. Daar komt bij dat de klachten nu juist níét typisch zijn voor een hypoglycaemie. De duizeligheid en moeheid kunnen er bij passen, maar die kunnen bij vanalles passen. Alle andere 'typische' klachten (wisselend humeur, hoofdpijn, bleekheid, zweten, honger, trillen en visusdaling) worden niet genoemd. De andere wél genoemde symptomen passen juist niet bij hypoglycaemie.
Het klinkt voor mij nog het meest als een lage bloeddruk. Als je bloeddruk wat laag is (er bestaat geen echte ondergrens waarbij de bloeddruk officieel te laag is) dan kan het gebeuren dat, juist op de momenten dat je een goede bloeddruk nodig hebt, de bloeddruk te laag wordt om voldoende bloed naar de hersenen te transporteren. Daardoor ontstaan klachten van een licht gevoel in het hoofd, zwart worden voor de ogen (van het buitenste gezichtsveld steeds verder naar binnen), sterretjes zien en uiteindelijk flauwvallen. Veel mensen ervaren daarbij ook een vernauwing van hun bewustzijn, sommigen omschrijven een zweverig gevoel of meer een soort tunnel.

Nu klinkt dit misschien alarmerend, maar eigenlijk is zo'n lage bloeddruk volkomen goedaardig; de bloeddruk wordt niet zo laag dat er echte problemen in het hoofd ontstaan. We zien dit nogal eens bij pubers tot jongvolwassenen. De lage bloeddruk ontstaat dan doordat je zo snel in de lengte groeit dat het bloedvatenstelsel die groei niet goed kan bijbenen. Meisjes groeien in die periode gemiddeld sneller dan jongens; vandaar dat het meer bij meisjes/ vrouwen voorkomt. Als de lengtegroei voltooid is houden de klachten ook vanzelf op.
Bij ouderen komt het ook voor maar dan komt het meestal door medicijnen of door bepaalde ziekten.
Gezien je gebruikersnaam en je nog op school zit gok ik dat je in de eerstgenoemde categorie valt.

Op zich zou dit al een verklaring voor je klachten kunnen zijn, maar vermoeidheid, slecht eten en spanningen kunnen de klachten zeker doen toenemen. Dat je nu opeens zoveel klachten hebt kan dus toeval zijn, maar kan ook zeker samenhangen met je vermoeidheid en eetpatroon.

Mijn advies zou zijn om eerst eens naar je huisarts te gaan om je bloeddruk te laten meten. Als die inderdaad aan de lage kant is dan speelt dat in ieder geval een grote rol bij (en is waarschijnlijk gewoon dé oorzaak van) je klachten.
Het lijkt me dan voor de hand liggen om wat beter/ gezonder te gaan eten en drinken, neem wat meer rust. Daarnaast kan het helpen om wat meer zout te eten; drop verhoogd de bloeddruk ook en kan dus ook helpen.
Uiteindelijk lijkt me nog het belangrijkste te weten dat dit onschuldig is. Natuurlijk moet je wel uitkijken; als je klachten krijgt snel gaan zitten of je vast houden. Hoe onschuldig ook, je wilt niet met je hoofd op de punt van een tafel vallen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Zoal gewoonlijk weer een rustige, kalmerende en duidelijke uitleg. Plus.
erotisi
8 jaar geleden
En de vraag is dan ook waardoor die lage bloeddruk ontstaat. Kan dat zijn bij het zien van bloed? Een zogenaamde schrikreactie bij hematofobie, waarbij lage bloeddruk ontstaat. Op zich al bijzonder dat dat gebeurt, zou dat een bijzondere werking van de spiegelneuronen zijn? https://nl.wikipedia.org/wiki/Hematofobie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waardoor de lage bloeddruk ontstaat heb ik in het antwoord al uitgelegd. Heel veel mensen hebben een zekere mate van bloeddruk daling bij het zien van bloed. Als je bloeddruk al laag is dan zal dat natuurlijk eerder klachten geven. Zo'n bloeddruk daling gebeurt op basis van een vasovagale reactie. Dit komt zo vaak voor dat het eigenlijk normaal te noemen is. Pas als er sprake is van erge angst daarbij, wordt er gesproken van hematofobie hetgeen natuurlijk niet normaal is.
Ik heb niet de indruk dat er sprake is van zulke panische angst. Waardoor zo'n bloeddruk daling ontstaat is naar mijn weten nog steeds niet helemaal duidelijk. De spiegelneuronen zijn een veelgehoord theorie. Of dat ook de juiste is weet ik dus niet zeker.
Dit kan onschuldig zijn, maar ook heel ernstig. Daarvoor moet je naar een echte dokter en niet naar dit forum. Dit forum is bedoeld als algemeen informatiepunt, maar viermaal op een week kan wijzen op kanker, op nierdeficiëntie, op suikerziekte (teveel als wel tekort, de suikerspiegel reageert met een dip na suikeropname) en je val kan al een bijkomende bloeding gegeven hebben die op de foute plaats zelfs kan leiden tot overlijden (zelden op jouw leeftijd, veel waarschijnlijker al na je 50ste).

Een advies: bezoek meteen zonder uitstel een dokter en eet niet voor je ernaartoe gaat dat je kunt eisen dat hij/zij meteen een bloedstaal opzendt naar het labo. Ik had dit ook vroeger en maakte mij geen zorgen daarin, maar alle dokters volgen niet voor niets zeven jaar studie om minstens meer te weten dan ons, hoewel je ook niet altijd van hen kunt verwachten dat ze alle geheimen van jouw lichaam zo maar kunnen kennen. Een goede diagnose vereist juiste informatie van jou en misschien ontbreekt het echte item nog in je lijst hierboven...

Hou ons op de hoogte!

+je (Jean Marc)