Hoe ging men vroeger om met verkoudheid?

Dit vroeg ik mij af nadat ik vandaag mijn omaatje sprak aan de telefoon. Ik ben al een aantal dagen flink verkouden en zij vroeg mij of ik al naar de huisarts was geweest en ze was verbaasd dat ik niet in bed lag maar gewoon nog naar buiten ging die dag.
Ik heb zoiets van zolang ik geen koorts heb ga ik zeker niet in bed liggen en de huisarts ziet mij al aankomen met mijn snotneus. Die man kan ook weinig betekenen en met mij zijn er nog duizenden mensen verkouden.
Maar de reactie van mijn oma viel mij op. Ze suggereerde in het verleden ook al iets in die strekking dus vandaar de vraag of men vroeger eerder te bed en naar de dokter ging met kleine klachten als een verkoudheid?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn vader (de 80 gepasseerd) zou mij uitlachen als ik voor een verkoudheid naar de dokter zou gaan, hij zweert bij Toco tholin tijdens neusverkoudheid (stomen en een paar druppeltjes op een zakdoek 's nachts naast je kussen) en bij een kriebelhoesje een dropje of thijmsiroop, bij vastzittende hoest gepureerde ananas drinken (zo smerig). Binnen blijven, nee daar krijg ik de kans niet voor :)
Ik denk dat het vroeger niet veel anders ging als tegenwoordig, de een gaat voor een kuchje al naar de huisarts, de ander heeft zijn/haar huisarts zelfs nog nooit ontmoet.
Erna55
8 jaar geleden
Er waren vroeger ( net als nu ) ook mensen die voor elk wissewasje naar de huisarts gingen.
Er zijn ( en waren ) mensen die weten dat een simpele verkoudheid geen medische ondersteuning nodig heeft. In bed gaan liggen was en is zeker niet nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat jouw oma bezorger is om jou dan om zichzelf. (Eigenschap van veel oma's) Waarschijnlijk is zij vroeger ook niet met een verkoudheid bij de dokter geweest
Amadea
8 jaar geleden
Vermoedelijk haalt jouw grootmoeder griep en verkoudheid door elkaar. Er zijn mensen die zeggen dat ze een griepje onder de leden hebben, terwijl ze alleen maar verkouden zijn. Bij echte griep raadpleeg je over het algemeen wél je huisarts, vooral als je op leeftijd bent of een zwak gestel hebt.

Antwoorden (1)

Met name in oude jeugdboeken kan je lezen hoe men vroeger met huis tuin en keukenkwaaltjes als verkoudheid omging. Kinderen werden in elk geval thuis gehouden en moesten ook vaak in bed blijven om 'de gevatte kou eruit te zweten'. Daarnaast gold het adagium 'slaap is de beste medicijn' en de huisarts werd inderdaad vaker opgetrommeld dan tegenwoordig.