Hoe kan het dat mijn okselgeur de laatste paar week ineens ontzettend stinkt?

Ik eet niet anders, ik drink niet anders , ook geen andere medicatie, wel gestopt met DE pil, maar ik schaam mij ervoor.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
82.3K

Het beste antwoord

Het stoppen met de pil kan ongetwijfeld van invloed zijn: de apocriene zweetklieren die voor het overgrote deel van het okselzweet zorgen, worden duidelijk beïnvloed door onze geslachtshormonen. Daarom stinkt het okselzweet van kinderen vóór de puberteit ook niet. Verder ken ik je leeftijd niet en ook niet de reden dat je gestopt bent met de pil, maar zowel zwangerschap als de menopauze goochelen natuurlijk ook behoorlijk met je hormonen.

Je geeft aan dat het niet komt door een verandering in voeding, dat heb je dus al uitgesloten. Is er misschien een verandering in je verzorgingsproducten? Daarbij tel ik wasmiddel ook mee trouwens: zeker als dit niet goed is uitgespoeld, zal je kleding bij zweten en dus nat worden eventuele stoffen die IN de kleding zitten, langzaam loslaten. Zweetgeur ontstaat door een combinatie van zweet en andere stoffen (meestal zuurstof en huidbacteriën) dus ook dit kan van invloed zijn.

Net als de kledingstukken die je draagt trouwens. Als je vooral andere stoffen draagt die meer broeien zoals sommige synthetische stoffen, kan dit ook van invloed zijn.

Daarnaast kan stevig sporten of andere inspanning je zweet meer doen stinken. Als je glucosevoorraad op is, kan je lichaam eiwit gaan verbranden. En dat stinkt meer.

Daarnaast zijn er wat medische zaken die er bekend om staan dat ze je zweet meer kunnen laten stinken. Vooral als je zweet naar kattenpis (ammonia!) ruikt en dit komt NIET doordat je te weinig eet of teveel sport, dan moet je hier alert op zijn. Schommelende bloedsuikerspiegels zoals bij (pre)diabetes zijn een bekende oorzaak en ook - misschien een wat onverwachte - ijzergebrek. En daar is de volgende mogelijk oorzaak die gelinkt zou kunnen zijn aan het stoppen met de pil, want bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd wordt dit meestal veroorzaakt door een heftige menstruatie.

Er zullen meer mogelijke oorzaken zijn, maar er is in elk geval nog één hele belangrijke: stress. Alle stress, maar vooral als je last hebt van hyperventilatie en angst(aanvallen), ben je de klos. Dit zweet lijkt altijd meer te stinken dan ander zweet. Of dit nu is omdat mensen met dit probleem er meer op letten of dat het werkelijk zo is weet ik niet, maar in elk geval is het iets wat vaak zo wordt ervaren.

Zoals ik al schreef zijn er vast meer mogelijke oorzaken, maar dit zijn er een paar waar ik zo aan kan denken. Een aantal ervan kun je voor jezelf nagaan, maar als je zelf geen verklaring vindt, ga dan wel naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een teveel aan erg sterk ‘lekker’ ruikende verzorgingsartikelen, zoals deodorant en parfum, kan dit ook veroorzaken.

Mensen zijn geneigd om véél deo te gebruiken en véél parfum/ eau de toilette, maar niet elke huid reageert daar even goed op…

Probeer eens een tijdje om of helemaal geen parfum [of ipv daarvan heel af en toe -niet iedere dag- eau de toilette] te gebruiken en als je niet weg hoeft géén deo op te doen… en zodra je dan als je dus thuis bent, weer zo veel transpireert, je oksels met alleen maar water te wassen. Houd dit een tijdje vol, misschien dat er een verandering inzet. Ook zonder zeep wassen , in ieder geval onder de douche , kan al helpen.

Succes!