Na een dag in de auto of na een bios-film het gevoel alsof ik in een achtbaan zit, wat is dit?

Als ik een dag lang auto heb gereden of naar een film in de bioscoop of naar een pretpark ben geweest, heb ik 's avonds als ik ga slapen last van duizeligheid. Alsof je 3 keer achteruit over de kop gaat in een achtbaan en dat constant met lichte hoofdpijn. Met het licht aan en rechtop zittend heb ik er geen last van. Uiteindelijk lukt het slapen wel, maar dat is dan na 1,5 uur pas.

Wat is dit in mijn lichaam dat dit veroorzaakt, en iemand idee hoe ik dit kan voorkomen/verhelpen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.7K
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik heb dat alleen ervaren na een hele dag raften op de rapids (stroomversnellingen) van de Zambezi. De hele dag hoogteverschillen van een paar meter overbruggen met flinke golven, regelmatig niet kunnen peddelen omdat er ineens geen water naast de raft was (wel een "gat" van anderhalve meter in het water, maar zo lang was de steel van mijn peddel niet), en een paar keer omgeslagen of overboord geworpen dooe een manshoge golf. Dan word je naar beneden gezogen en buitel je onder water in het rond alsof je in een wasmachine zit. Ik speel graag met water, maar nu waren de rollen omgekeerd. Hoe dan ook, na die dag raften werd ik midden in de nacht wakker. Ik moest plassen, waarschijnlijk omdat ik zoveel Zambezi-water had gedronken. Toen ik op het toilet zat voelde het echt alsof het toilet op en neer ging, heen en weer bewoog, en dreigde te kapseizen.

Antwoorden (1)

Dat is jouw evenwichtsorgaan die door de vele bewegingen die jij hebt aanschouwd uit balans is gebracht. Jouw evenwichtsorgaan is daar blijkbaar gevoeliger voor dan bij andere mensen zo is.

Je zou, als je er veel last van hebt, kunnen proberen of een prismabril helpt. Die maakt dat er een betere wisselwerking komt tussen je ogen en je evenwichtsorgaan. In de brillenglazen zijn prisma's aangebracht en daardoor kijk je rustiger.
Amadea
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Als je zoekt op prismabril vind je bij de afbeeldingen vooral veel hulpmiddelen om liggend (met je hoofd dus achterover tóch TV te kunnen kijken of een rechtop gehouden boek te kunnen lezen. Dat zijn in principe ook een soort prismabrillen, maar die bedoelt men niet in dit verband met duizeligheid. Ik ben jaren geleden eens naar een oogarts verwezen omdat ik toen duidelijk last had van dubbelzien bij het lezen. Mijn ogen hebben de neiging om enigszins uit elkaar gericht te staan, een beetje zoals bij Marty Feldman, maar niet zo erg. Bij zien op enige afstand wordt dat normaal gesproken door de hersenen bijgestuurd: de ogen werden met de oogspiertjes parallel gericht. Dus mensen zien het niet aan mij!
Alleen bij lezen en op een beeldscherm kijken verliep dat te moeizaam. Let wel: bij veel mensen is de ruststand van de ogen lichtelijk afwijkend. Maar bij mij resulteerde het echt in vervelend dubbelzien als ik op mijn gemak zat te lezen. Met wat oogoefeningen is het toen vrij snel minder hinderlijk geworden, eigenlijk was ik ook aan een nieuw brilrecept toe, maar de opticien had dus door dat ik eerst eens naar de oogarts moest.
Die vertelde mij echter dat een prismabril het gevolg _kan_ hebben dat je ogen het van dat moment af wel best vinden (omdat ze niet meer met spierarbeid hoeven bij te sturen), en dat de oogafwijking min of meer terugkomt waardoor je steeds na een tijdje weer een nieuwe bril nodig gaat hebben met een sterkere prismacorrectie.
Deze aanpak is dus iets wat in nauw overleg met een oogarts moet gebeuren (indien het inderdaad nodig is). Maar anderzijds kan hier blijkbaar soms een flinke verbetering in iemands zicht en het daardoor sterk beïnvloede evenwicht mogelijk worden. http://www.plesmanoptiek.nl/prismabril/ http://www.cqtekst.nl/uploads/textitemmedia/week45meniere.jpg