Waarom zouden ADHDers niet tegelijkertijd hoogbegaafd kunnen zijn?

Je leest over ADHD wel dat het verward kan worden met hoogbegaafdheid...omdat bepaalde problemen die hierbij optreden op elkaar lijken. Maar het schijnt of/of te zijn... waarom niet en/en ?

Volgens mij komt die combi n.l heel veel voor in mijn familie...
Mijn oudste zoon is toen hij 8 was getest op ADHD (toen nog MBD genoemd). Dat moest vanuit school, omdat hij zeer storend gedrag vertoonde in de klas, en ze wilden weten of hij het allemaal wel kon bijbenen...
Hij bleek toen een IQ van 140 te hebben, en had 'dus geen ADHD (MBD)' Ik vind dat raar... Thuis sleet hij met z'n geren hele sporen in de vloerbedekking... er waren geen afspraken met hem te maken, hij sliep heel slecht in...en op school presteerde hij onder de maat, omdat ie steeds zat te dromen en te wiebelen, en door de klas te roepen... kortom..typisch ADHD...
Mijn tweede zoon heeft hetzelfde traject gevolgd...heeft niet eens z'n mavo gehaald, ( een hoog IQ is ook niet alles)... maar ook daar geen diagnose ADHD.

En na ca.40 jaar allerlei problemen met concentratie en organisatie van werk, weliswaar in leuke banen, maar wel met 3 burnouts, heb ik gehoord dat ik zelf (ook) ADHD heb... (ik heb toevallig ook een hoog IQ, ooit bij een beroepskeuzepsycholoog getest: 145).

Maar ik kom die combinatie ADHD /hoogbegaafd/(hoogsensitief) nergens tegen... en ik geloof nooit dat ik de enige ben... in elk geval niet in mijn familie...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

de DSM verbied een diagnose op zowel AS1 als AS2, hierdoor zijn psychiaters vaak aan handen en voeten gebonden als ze dit tcoh tegenkomen. nu gaat de discussie vooral om autisme icm een persoonlijkheidsstoornis wat vaak word vermoed maar dus `nog niet kan` de psychiatrie is met recht een pseudo wetenschap.