Wat is het verschil tussen de ooginfectie met bacterie of virus?

Hoe kan ik deze beide herkennen? Wat zijn de verschillende kenmerken?

Toegevoegd na 22 minuten:
Ik heb een wit puistachtige klein wondje in mijn boven ooglid. Het prikt en dat gaat gepaard met irritatie en licht pijn. Ik heb al een afspraak bij de huisarts, maar dat is pas zaterdag. Ben erg benieuwd wat ik nu heb.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.3K
Erna55
8 jaar geleden
Ga hiervoor naar je huisarts.

Het beste antwoord

Dat onderscheid is niet met zekerheid te maken op het beeld alleen. Er wordt wel beweerd dat bij een bacteriële ontsteking er sprake is van pus (of in ieder geval purulente uitvloed) uit het oog, terwijl er bij een viraal probleem alleen waterig vocht uit het oog zou komen. Ook huisartsen willen deze redenatie nog wel eens volgen. De praktijk leert echter dat deze redenatie in ongeveer 50 van alle gevallen een juiste diagnose oplevert, in de overige 50% zit je er dus naast; oftewel het zegt zo goed als niets.

Bij een bacteriële conjunctivitis is er meestal slechts één oog aangedaan en het oogwit is meer vurig rood verkleurd, of de bloedvaten zijn duidelijk uitgezet. Een bacteriële conjunctivitis geeft meestal een geïrriteerd gevoel in het oog.
Bij een virale conjunctivitis zijn vaker beide ogen aangedaan, of gaat de infectie steeds van het ene naar het andere oog. Het oogwit is meer roze verkleurd dan echt rood, het oog jeukt meestal. Een virale conjunctivitis gaat meestal gepaard met een andere virale infectie ergens in de buurt, zoals een verkoudheid.
Maar zoals gezegd geeft geen van deze symptomen zekerheid.

Een duidelijke uitzondering op bovenstaande is de zogenaamde herpes keratitis waarbij het hoornvlies geïnfecteerd is met een herpes virus (dit is dus een virale infectie in het oog.) Dit is vrijwel altijd eenzijdig, geeft hevige pijn aan het oog, verminderd zicht en alle vormen van uitvloed kunnen voorkomen. Bij kleuring geeft het een typisch vertakkend patroon op het hoornvlies.

Maar goed, je klachten doen eigenlijk helemaal niet denken aan een infectie in het oog (viraal of bacterieel). Mij klinkt het meer als een hordeolum of chalazion (= een 'strontje') of eventueel een blepharitis. BIj de eerste twee is een van de kliertjes in het ooglid verstopt geraakt waardoor een soort puistje ontstaat aan de binnenzijde van het ooglid. Dit puistje schuurt over het oog en geeft daardoor irritatie. Met warme compressen is het vrijwel altijd goed te verhelpen. Antibiotica duppels worden veel gegeven maar zijn eigenlijk zinloos.
Een blepharitis is een ontsteking van het ooglid zelf. Meestal gaat dat vanzelf weer weg door het regelmatig schoon te maken met verdunde babyshampoo. Als dat niet werkt kan je een oogzalfje overwegen.