Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In welke regelmaat is een saunabezoek het 'best'?

Hoi hoi,
Ik ga weleens naar de sauna. Nu vraag ik me af met welke regelmaat dit het 'gezondst' is. 1x per week, 1x per maand, 1x per jaar ... of ... ? Is er onderzoek naar gedaan?

Nu weet ik dat dit afhankelijk is van een aantal factoren (bijv. leeftijd, conditie, hoeveel gif- afvalstoffen ik tot me neem en of ik het op andere manieren uitscheid, bijv. door te sporten/zweten) maar er kan toch wel een gemiddelde zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
731
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Finnen gaan bijna elke dag in hun huissauna (eerst de sauna wordt gebouwd dan pas het huis er omheen) en er zijn aardig wat Finnen...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het principe van een rondje sauna is het spel tussen koude en warmte. Wanneer je een tijdje in een saunacabine zit kan je lichaamstemperatuur een graad stijgen en je huidtemperatuur zelfs tien graden. Dit activeert je lichaam tot het opvoeren van een grotere productie van afweerstoffen. Dus het heeft een positief effect op je afweersysteem. Het is wetenschappelijk aangetoond dat je weerstand tegen infecties erdoor wordt verhoogd.

Minimaal een keer in de twee weken wordt aangeraden om dat te bereiken.

Het optimaalste effect krijg je door twee keer per week naar de sauna te gaan, want dan neemt het serotoninegehalte in je bloed toe waardoor je je behalve lichamelijk ook geestelijk gezonder voelt.
(Lees meer...)
Amadea
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding